Tuesday, December 25, 2012

ujian

salam kawan2....sory lama sya xupdte blog nieh...sya bz sikit ujung2 bulan nieh lgpon dh dekt final exam dah...sya harap korng semua doakan utk sya ye.... =)
ermm sya bru je kluar  dri hospital ritu sebb hampir seminggu sya xshat asyik mkan je muntah n skit dlm peot....doktor ckp sbb sya nie ade gastrik lps tu peot sya nie sensitif dh bila mkn bnda pedas....jd luka dlm peot...so 4 ari jgk la sya tggl di wad KPJ PERDA....tpi ntah pelbgai dugaan sya hadpi skrg...lps satu2....sya xtw ape sakit sya sebnrnya.....hurm...hari nie pon sya masih asa skit lg.....tpi sya kena kuat sbb nk dkt exam dh xkn sya nak msuk wad lg kn..tpi hal kli nie sya xcita pon dkt kawn2 yg sya xshat....sya xnk lah nnti diorang risaukn sya....kalau sya di takdirkan sya tiada lagi dkt dunia sya harap jika selama nie sya ade wat salah sya minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki....maafkan sya ye kawan...sya syg korg semua sgt2.....thanks ye yg slalu ade disisi sya ketika sush dan seng.....korang jgn nangis plk klu sya dh xde nnti..tpi seriusly sya cakap sya skit sgt dlm peot nie....tpi kli nie sya xnak cita dkt kawan2 sya nk berdiam je bnda nie smpai bila2...sya nk diorng tgk sya sihat selalu...dtg ke kelas dgn senyumn bukn muka yg sakit....sya akan buat sperti tidak sakit...sya xnk diorng risau...love u all......sya harap sakit sya xlah teruk sgt smpai kematian.... =')


Thursday, December 20, 2012

Wanita Solehah: Keindahannya Dalam Islam



DIBUKA bicara mukaddimah tajuk ini dengan firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“Hai nabi, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah halalkan bagimu, kamu mencari kesenangan hati isteri-isterimu? dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya Allah telah mewajibkan kepadamu sekalian membebaskan diri dari sumpahmu dan Allah adalah Pelindungmu dan dia Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana. Dan ingatlah ketika nabi membicarakan secara rahasia kepada salah seorang isterinya (Hafsah) suatu peristiwa. Maka tatkala (Hafsah) menceritakan peristiwa itu (kepada Aisyah) dan Allah memberitahukan hal itu (pembicaraan Hafsah dan Aisyah) kepada Muhammad lalu Muhammad memberitahukan sebagian (yang diberitakan Allah kepadanya) dan menyembunyikan sebagian yang lain (kepada Hafsah). Maka tatkala (Muhammad) memberitahukan pembicaraan (antara Hafsah dan Aisyah) lalu (Hafsah) bertanya: Siapakah yang telah memberitahukan hal ini kepadamu? Nabi menjawab: Telah diberitahukan kepadaku oleh Allah yang Maha mengetahui lagi Maha Mengenal. Jika kamu berdua bertaubat kepada Allah, maka sesungguhnya hati kamu berdua telah condong (untuk menerima kebaikan) dan jika kamu berdua bantu-membantu menyusahkan nabi, maka sesungguhnya Allah adalah Pelindungnya dan (begitu pula) Jibril dan orang-orang mukmin yang baik, dan selain dari itu malaikat-malaikat adalah penolongnya pula. Jika nabi menceraikan kamu, boleh jadi Tuhannya akan memberi ganti kepadanya dengan isteri yang lebih baik daripada kamu, yang patuh, yang beriman, yang taat, yang bertaubat, yang mengerjakan ibadat, yang berpuasa, yang janda dan yang perawan.”

Al-Maghari berkata: Surah ini termasuk dalam kategori Surah Madaniyyah dan mengandungi 12 ayat. Ia diturunkan selepas Surah al-Hujurat. Hubungan surah ini dengan surah yang sebelumnya:
  • Surah al-Talaq menceritakan tentang pergaulan yang baik dengan para isteri dan memenuhkan hak-hak mereka, manakala dalam surah ini pula menceritakan apa yang terjadi di antara mereka dengan Nabi s.a.w sebagai pengajaran kepada umatnya agar berhati-hati dalam urusan wanita, melayan mereka dengan lemah lembut sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi s.a.w dan memberi nasihat dengan cara yang berkesan.
  • Kedua-dua surah ini dimulakan dengan seruan kepada Nabi s.a.w.
  • Surah yang terdahulu berkenaan dengan persengketaan para isteri, manakala surah ini pula membincangkan berkenaan dengan persengketaan isteri-isteri Nabi s.a.w. Disebutkan isteri Baginda secara khusus untuk menghormati kedudukan mereka.

Kesimpulan: Wahai isteri-isteri nabi! Jauhilah olehmu daripada menyakiti Rasulullah s.a.w dan berkomplot untuk menentang dan berbuat buruk terhadap Baginda. Ini kerana perbuatan ini boleh membangkitkan dadanya, sehingga ia akan menceraikan kamu semua dan Allah akan memberikan pengganti untuknya yang lebih baik daripada kamu dalam perkara agama, amalan soleh, ketakwaan dan mengatur urusan rumahtangga. Dia memberikan kepadanya sesetengah daripada isteri-isterinya itu yang masih lagi perawan dan sesetengahnya yang janda.

Tidak ada sesuatu yang lebih berat bagi seorang wanita selain daripada talaq (perceraian), terutama bila isteri penggantinya lebih baik dari sebelumnya.

Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada Anas r.a, yang berkata: Umar berkata, isteri-isteri Nabi s.a.w bersepakat untuk mogok terhadap Baginda. Lalu aku berkata: Mudah-mudahan jika Baginda telah menceraikan kamu, Allah akan memberi ganti untuk Baginda isteri yang lebih baik daripada kamu semua. Lalu turunlah ayat ini.

Sebenarnya keindahan merupakan target utama manusia dan fitrah kepada sesiapa pun sukakan indah dan keindahan. Ini menyebabkan mereka begitu terpesona apabila mendapat apa-apa yang indah seperti barangan, kenderaan, harta benda, lebih-lebih lagi suami dan isteri yang ada nilai kecantikan dan ketampanan.

Indah Yang Hakiki
Sebenarnya keindahan bukan semata-mata dilihat dari segi lahiriah dan zahir semata-mata  tetapi lebih daripada itu memerlukan keindahan dalaman yang mewakili hati dan akhlak serta budi yang luhur apatah lagi dipasakkan dengan keimanan sejati. Inilah yang hakiki patut didambakan oleh kita semua kerana ia sudah pasti menatijahkan kebahagiaan hidup di dunia seterusnya berlangsungan hingga ke akhirat.


Indah Dalam Berumah Tangga
Sengaja penulis membuat fokus kepada rumah tangga agar realiti kehidupan sebenarnya yang ingin digapai oleh setiap pasangan bagi mendapatkan kebahagiaan dapat diraih.

Syeikh Abdullah Nasih Ulwan dalam bukunya Tarbiyatu al-Aulad menyebut berkenaan dengan perkahwinan contoh dan hubungannya dengan pendidikan. Antara lain katanya: Perkahwinan terdiri dari tiga sudut, iaitu:
  • Perkahwinan adalah fitrah manusia.
  • Perkahwinan boleh membawa kebaikan kepada masyarakat.
  • Perkahwinan merupakan penelitian dan pemilihan.

Ketiga-tiga perkara di atas akan menjelaskan sejauh mana hubungan pendidikan dengan sifat tanggungjawab kelahiran zuriat. Begitu juga hubungan darah keturunan dengan anak serta memelihara keselamatan tubuh dan kelakuannya, perasaan kasih sayang kedua ibu bapa terhadapnya, kerjasama yang erat antara kedua-dua ibu bapanya dalam usaha mendidiknya, membetulkan segala penyelewengan dan membentuknya sebagai insan yang soleh untuk menghadapi kehidupan.

Keutamaan Wanita Solehah
Dinyatakan di sini beberapa nas daripada hadis berkenaan dengan kelebihan dan faedah bagi individu yang berkahwin dan mendapat isteri mahupun suami yang bersifat soleh dan solehah, antaranya:
Daripada Abdullah bin Amr r.a, katanya, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Dunia merupakan keseronokan yang bersifat sementara dan keseronokan yang paling baik di dunia ialah wanita yang solehah.” (Riwayat Muslim)
Daripada Ibn Abbas r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Empat perkara yang jika dikurniakan kepada seorang bererti, ia telah dikurniakan kebajikan di dunia dan akhirat: Hati yang bersyukur, lidah yang berzikir, badan yang sabar menerima cubaan dan isteri yang tidak ingin berbuat derhaka terhadap dirinya sendiri dan terhadap harta suaminya.” (Riwayat at-Tabrani)
Daripada Abu Amamah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Seseorang lelaki itu tidak akan mendapat apa-apa kebaikan selepas takwanya kepada Allah s.w.t lebih daripada isteri yang solehah. Jika disuruh oleh suami, ia taat, jika suaminya melihat kepadanya, ia menyenangkannya, jika bersumpah, nescaya ia dapat membuktikannya dan jika ditinggalkan pergi oleh suaminya, ia menjaga diri dan menjaga hartanya.” (Riwayat Ibn Majah)
Daripada Abu Hatim al-Muzani r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Apabila kamu didatangi oleh seseorang yang kamu berkenan dengan agama dan akhlaknya, maka kahwinkanlah dia. Jika tidak, akan berlaku fitnah dan kerosakan di muka bumi ini.” (Riwayat Tirmidzi)

Sepuluh Wasiat Untuk Puteri Umamah
Umamah telah mewasiatkan kepada puterinya yang akan berkahwin dengan al-Harith bin Amru. Katanya: Wahai puteriku! Ada sepuluh perkara yang inginku berikan pedoman kepadamu dan sebagai panduan untukmu dalam kehidupan berumahtangga:

  • Jalinkan hubungan dengan suami dengan penuh ketaatan. Perhatikan kesukaannya dan jangan sampai dia melihat sesuatu yang buruk daripadamu atau tercium sesuatu yang tidak enak daripadamu.
  • Sentiasalah membanggakan suamimu kerana ini akan membuatkannya bertambah kasih padamu.
  • Benarkanlah segala pendapat dan sikapnya (selagi tidak bertentangan dengan syariat) nescaya, dia akan bersikap lembut terhadapmu.
  • Uruskan rumah tangga dengan baik dan sempurna.
  • Sentiasalah memelihara diri, keluarga dan kehormatannya.
  • Simpanlah segala rahsianya dengan baik. Jangan sesekali kamu membantah suruhannya       kerana ini akan melukakan hatinya.
  • Jagalah waktu makan dan waktu istirehatnya kerana perut yang lapar akan membuatkan darah cepat naik. Tidur yang tidak cukup akan menimbulkan keletihan.
  • Jika dia sedang bergembira, janganlah kamu menunjukkan kesedihan. Kamu mesti pandai mengikut suasana hatinya.
  • Hiasilah dirimu selalu agar dia gembira apabila memandangmu.
  • Jadikanlah dirimu itu sebagai pembantu kepadanya, nescaya dia akan menjadi penolong pula kepadamu.”

Ciri-ciri Suami Soleh
Seorang pakar sakit jiwa mengatakan: “Menghormati isteri termasuk di dalam soal yang amat penting kerana seorang isteri merasa dirinya lemah atau dipandang lemah. Pada umumnya, kaum wanita mengamalkan pelajaran yang buruk hingga melekat pada sifat-sifatnya, seperti suka berdusta, tidak boleh dipercayai, nifaq (lain di mulut, lain di hati) dan sebagainya. Apabila kita tanamkan rasa menghargai diri di dalam jiwanya, kita menghormati keperibadiannya dan kita jaga kehormatannya. Kita dapat memperkuat keperibadiannya dan membuatnya sanggup menghadapi gelombang dahsyat yang mungkin akan dihadapi selama perjalanan hidupnya. Dengan menanamkan kepercayaan kepada diri sendiri dan dengan penghargaan yang kita berikan itu, ia akan dapat mengatasi kelemahan jiwanya sehingga ia tidak mudah diperdaya dan tidak mudah tergelincir ke dalam perbuatan yang rendah dan sia-sia.”

  • Mentaati Allah dan Rasul dengan mengerjakan segala perintah dan menjauhi segala larangan.
  • Mendirikan rumah tangga semata-mata kerana Allah dan demi memenuhi tuntutan agama.
  • Melayani dan menasihati isteri dengan cara yang baik.
  • Menjaga hati dan perasaan isteri.
  • Sentiasa bertolak ansur dan selalu membantu isteri.
  • Tidak menyuruh sesuatu di luar kemampuan isteri.
  • Kuat kesabaran dan menghindari daripada menyakiti isteri, seperti memukul atau dengan perkara yang memudaratkan, yang tidak dibenarkan syariat.
  • Tidak mengeji isteri di hadapan orang lain ataupun memuji wanita lain di hadapan isteri.
  • Menerima kelemahan isteri dengan hati yang terbuka.
  • Mengelakkan daripada terlalu mengikut kemahuan isteri kerana ia akan menjejaskan imej dan prestasi sebagai ketua keluarga.
  • Memberi nafkah kepada ahli keluarganya dengan sedaya kemampuan.
  • Menyediakan keperluan dan tempat tinggal yang selesa.
  • Bertanggungjawab mendidik akhlak ahli keluarganya.
  • Sentiasa mengambil berat tentang keselamatan mereka.
  • Memberikan kasih sayang dan berkorban demi kebahagian bersama.

Seorang lelaki datang menemui al-Hasan bin Ali r.a meminta nasihat dan bertanyakan tentang lelaki yang bagaimanakah yang layak dikahwinkan dengan puterinya.

Ia berkata: “Anak perempuanku dipinang oleh beberapa orang lelaki, dengan siapakah yang sebaiknya aku mengahwinkannya?” al-Hasan menjawab: “Kahwinkanlah dia dengan lelaki yang bertakwa kepada Allah, sebab kalau ia mencintai isterinya ia pasti menghormatinya, tetapi kalau tidak menyukainya ia pasti tidak akan berlaku zalim terhadapnya.”

Ciri-ciri Isteri Solehah
Banyak ciri yang perlu disemai dalam diri seorang isteri yang solehah, antaranya:
  • Segera menyahut dan hadir apabila dipanggil oleh suami. Rasulullah s.a.w bersabda, yang maksudnya: “Jika seorang lelaki mengajak isterinya ke tempat tidur, lalu isteri itu menolak. Kemudian, suami itu bermalam dalam keadaan marah, maka isterinya itu dilaknat oleh para malaikat sehingga waktu pagi.”
  • Tidak membantah perintah suami selagi tidak bertentangan dengan syariat.
  • Tidak bermasam muka terhadap suami.
  • Sentiasa menuturkan kalimah yang baik-baik.
  • Tidak membebankan suami dengan permintaan di luar kemampuan suami.
  • Keluar rumah hanya dengan izin suami.
  • Berhias hanya untuk suami.
  • Menghargai pengorbanan suami.
  • Tidak membenarkan orang yang tidak diizinkan suami masuk ke dalam rumah.
  • Menerima tunjuk ajar daripada suami.
  • Menghormati mertua serta kaum keluarga suami.
  • Sentiasa berada dalam keadaan kemas dan bersih.
  • Menjadi penenang dan penyeri rumah tangga.

Dinyatakan di sini beberapa tips untuk mendidik isteri, antaranya:
  • Allah membekalkan kepada lelaki kekuatan akal, rasional, tidak mudah didorong oleh perasaan. Wanita pula berjiwa sensitif dan mudah tersinggung. Justeru, kekuatan akal jika dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya, ditambah kekuatan fizikal, suami boleh menjadi pendidik yang kreatif.
  • Perasaan wanita terlalu mudah terusik dengan suasana dan keadaan sekeliling. Justeru, lelaki hendaklah banyak menggunakan daya fikir dan strategi.
  • Kaum wanita dibekalkan dengan sembilan nafsu dan satu akal berbanding dengan lelaki yang diciptakan dengan hanya satu nafsu dan sembilan akal. Nafsu yang dimaksudkan bukan nafsu seks semata-mata, tetapi nafsu tidak penyabar, mudah prasangka, cemburu, cepat merajuk dan sebagainya. Dari dorongan nafsu itulah, lahirnya pelbagai perasaan pada wanita.
  • Dikatakan juga bahawa sembilan persepuluh daripada diri wanita itu ialah perasaan dan satu persepuluh sahaja pertimbangan akal. Sebab itulah wanita mesti dibimbing lelaki agar tindak tanduknya tidak mengikut perasaan semata-mata.
  • Tahu sedikit sebanyak ilmu psikologi wanita. Ini dapat dimanfaatkan suami dalam mendidik isteri.

Kebijaksanaan perlu disertai dengan kesabaran. Kesabaran tanpa kebijaksanaan membawa kepada suami menurut semahu-mahunya kemahuan isteri. Tanpa kesabaran, boleh hilang pertimbangan akal dan tidak bertindak secara rasional.
Akhirnya, penulis menutup perbincangan ini dengan memohon doa daripada Allah s.w.t, seperti yang diajar dalam al-Quran yang bermaksud: “Dan juga mereka (yang diredai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa.” (al-Furqan: 74)

Monday, December 10, 2012

TahniaH to SYAM





Tahniah awk!!!!kerana awk berjaya buktikan kepada sye yg awk dh wat yg terbaik dlm diploma ini...tahniah sekali lagi sya ucapkan.....sya xdpt nk bg apa2 ini shaja yg sya mampu ucapkan...apa pon jgn berhenti sampai di sini sahaja smbung la smpai peringkat paling tinggi sekali buktikan kpd sya syam mampu wat lg terbaik wlupun sya tiada di sisi sekarang..buktikan kepada sya yg syam mmpu wat lg terbaik dari sekrang...ingt pesan sya dlu...walu apapun sya nk tgk dye smbung ijazah walaupun kita dh xde hubungn tpi sya nk tgk org sya pernah syg n cintai berjya dgn succes nya....sya harap dy bhagia sekrng....sebnrnya adik angkt kita tu la slalu membhagia kn kita....kadang2 adik angkt kita tu la slalu ambil berat pasl kita lebh sygkn kita dri awek kita....kadang2 adk angkt jgk blh jd org yg paling kita syg suatu hari nnti bg lelaki...kadng2 adk angkt tu lah jodoh kita....sbb kita rapat dgn dye....kita lebh suka kongsi mslh dgn dye sma lh jgk dgn dye....sya pernah lalui semua tu.....apapon jgn berhnti sampai sini sja kejayaan tu teruskn lg perjuangn anda..law anda berhenti nnti anda akan berasa malas utk smbung semula so jgnlah berhenti teruskn lg bljr insyallah pada masa depan anda akan lebih cerah dri skrng dan dpt isteri yg lebh baik dri sya.....yg lbh cantik perfect.....syam sya doakn syam berjya slalu di dunia dan akhirat jgn hampakan harapan makayah dan keluarga...sya taw syam boleh tempuh semua dugaan yg dtg....sya taw syam bukan xpndai syam pndai cuma nak atau xnak ja...sya lain sya mmg xbpew pndai sgt  sya kena usaha lebh bru dpt....sya nk tgk hidup syam lebh sng dri skrg dan gembira di smping org tersyg suatu hari nnti..kahwin nnti jgn lupa jemput sya taw.....insyallah....semoga bjya awk......awk kawn sye slmnya insyallah....

by:arissa darwina & arif hakimi  =')

Tuesday, December 4, 2012

Di Saat Ini

salam hye kawan2...urmm kenapa erk di saat kita bahagia muncul lah org2 yg sya penah syg..kenapa lah haru hadir ketika ini.....kenapalah kau xpenah paham aku....aku bukan xsyg kn kau tpiii masalahnya aku jenis law dh break bnyak kali aq jenis susah nk smbung blik..xblh ke awk jd kawan aku je mcm org lain??awak ingt sye nie xsyg awk dh ke??sumpah sye masih syg semua org...tpi syg sye xsma mcm mna sye syg korng dlu...di saat aku perlukan korang,korang tiada di sisi ade yg menyakitkan hati ade yg xtentu pasal maki2....xpenah nk jga hati sya...bila sya dh pergi bru nk dtg cri blik minta maaf...lps tu wat balik...sampai bila sya nak rasa skit ati semua nie...oke mybe sya nie ego hal kecik blh smapi putus...tpi smpai bila sya nk rasa smua nie....klu awk nk taw dri awl law sye trsa sye diam sye telan je sye xckp pon sye trasa hati sye wt happy je wlupun sbnryna sye skit ati tp klu dh slalu sye telan duri tu kerongkong sye nie dh xleh nk telan lg dh skit sgt2 dh sbb tu bnda kecik pon sye dh xblh trima di sbb kan sye seblum sye dh teln dlm diam2.....awk sye xbnci tpi awk tolong la jgn wat cm nie dkt sye awk jgn serabutkan kepala sye...awk xpela dh hbis study dh..dh xpyh pikir apa dh...sye nie xhbis lg tw x sye bru nak msuk sem 2 awk...subjek sye lg sush dri subjek awk taw x...awk ingt belajar arab tu macam makan kacang ke awk??awak penah jd student so mesti awk fhm situasi mcm mna...awk tlg lah fhm keaadaan sye sma jgn bg tekanan dkt sye,....awk suke ke tgk sye hospital bnyk2 kali??/awk suke tgk sye skit ke??/awk tlg lah sye skrg nie bukan sht sgt lagi dh....sye cpt letih awak skrg nie....awk taw kn sye nie kurang darah....xkan awk nk tgk sye nie tiap2 bulan kena p buh darah plak...law awk slalu bg tekanan  dkt sye nnti sye bertmbh skit sye xleh lawn....tlg lah fhm sye...kita blh jd SAHABAT mcm sye dgn yg lain2....sye xbenci awak pon...awk tlg laa jgn wat sye mcm nie....awk suke ke tgk sye gila??awk tlg la jggn wat sye cm nie bg bertmbh srabut kepala sye....klu sye bljr tmpt  biasa xpe nie arab awk...sush sgt awk...mmg la awk duk taw result sye elok tpi tu hnya nasib je tu bukn sye nie pndai sgt.....awkkk hujung2 sem nie sye assigment bnyk sgt xtertnggung dgn test lgi present lg n nk final exam lg..tolong lah awk xkn akw nk sye kecundng sem1???awk mmg nk tggk sye kecundng mcm tu??tu ke niat awk duk ckp hal tu xhbis2 lg....??klu lah awk betul2 syg kn sye tlg lah jgn ckp hal hubungn lgi,,,,,kita masih jd kwn..sye taw hati awk tpi tlg lh jgn pksa sye...TOLONG FAHAM SAYA!!!!!

Sunday, December 2, 2012

dgn izin allah

salam..hai kawan2...hehehehe rini first time sya xblik umah..klu x wajib tiap2 minggu balik taw...al mklum la koelj dlm negeri je....hehehe....
yg sya xblik sbb sya g KURSUS KAHWIN...
hehehe mesti korng terkejut kenapa awal sgt sya pergi...
hehehe sebenrnya xpe ambil awl pon sbb sjil tu xde tarikh luput pon...
hehehe..malas nk p tpi my mom n my auntie suwuh g jgk sbb diorng ckp nnti akan kena seminggu bukn dua ari lg dh sbb tu la g jgk...
hehehehe yg pling menariknya di sini my lovely dye ckp xp tpi tbe2 bngun2 pg tu dye send msg law nmpk something jgn tersenyum smpai telinga tgk2 serius dye mmg ada depn mata...
wahhhh hati mmg berbunga2 bagaikan di taman....
mknanya dye mmg serius dlm hubungn kami wlupun kmi nie ambik keputusan xmw kple..
biarlh ati masing2 taw saling syg menyayangi dh ckup xpyh nk kple2 nie kn
kita wat cara islam plk...nnti dh keja kawin terus...
mknanya sekrg nie kmi dua2 dh dpt sjil kursus kawin..hehehe jgn jelez ye...
lps nie kami berdua xpyh p dh sbb dh ada dh sjil dua2 org...
awk,thanks sbb sudi jga sye n syg sye....
kita sma2 berubah kembli kejaln yg bnr ye awk...
kita sma2 jga diri kita utk kita bersma2 smpai bila2...
sye syg awk sgt2....
S.Y