Monday, January 30, 2012

hatiku

akhirnya kita berpisah juga...xdpt lagi aq memperthnkn hubungn kita..
aq berhrp kita kekal
tpi
hubungn kita hncur di tgh jln
hnya tuhan sje yg tw betapa aq sedihnya dan deritanya
smpai hatimu wt diriku begini..
apa slh ku smpai tegar wt begini
di mna jnji awk pada sye nk kekal smpai bila2???
awk??
npe awk wt cm nieh....
npe kerana dye awk wt cm nie...
awk pon tw kn sye x menduakn awk...sye sggup beli no bru sye xnk org len ggu sye
tpi npe awk hncurkn istana yg kita bina awk??
awk mmg xsyg sye ye slma nie??
klu awk xsyg sye npe awk dtg kpd sye??ape slh sye smpai awk skitkn ati sye??
awk jnji nk jge sye??
di mna jnji2 awk itu??
knp  awk xleh jd mcm org len prthnkn cinta kita??
wlupun hubungn kita sekejp sngt tpi msh ade memori yg akn wt sye ingt dkt awk...awk tw x??
awk org prtma sye kluar dgn awk wlupun sye bwk peneman..spnjg sye kple
dgn org lain xpnh sye keluar cm nie...
sye sedih sgt awk wlupun air mata sye dh xleh nk keluar lg sbb nangis kerana di kecewakn slalu...
npe hubungn sye slalu jd cm nie???
:'(
hati yg terluka

Saturday, January 21, 2012

ApA sAlAh AkU??

KENAPA HUBUNGAN AKU SELALU JADI CAM NIE??

NAK KATA AKU XSETIA AKU DAH CUKUP SETIA APA LAGI YG KURANG SAMPAI PERLU 

SAKITI ATI AKU???

APA YANG DIA LARANG AKU IKUT JE DENGAR CAKAP DYA TAPI NAPA NAK PERLU TIPU

AKU???

KENAPA APA YANG DYE XBG AKU DENGAR KENAPA APA YANG AKU X BAGI DYE WAT

GAK...

ADAKAH INI ADIL???SAPA YG ANTR MSG DKT AKU,AKU GTW DYE...

YA ALLAH LUKAINYA HATIKU INI....

AKU NK DYE BAHAGIA...NAPA DLU JNJI XNK SAKITI ATI AQ TPI WT JUGK???

ADAKAH SELAMA NIE AWK HNYA NK PEMENKN SYE???

SYE DAH SYG AWK YG TRMAT SGT NPE AWK WT CM NIE???

SBLOM NIE AWK NK G NE AWK GTW SYE NPE SKRG DH XLG???MNE AWK YG SBLM 

NIE...SYE RINDU AWK YG SBLOM NIE...SYE NAK AWK YG SBLOM NIE....

SYE G NE SYE GTW AWK SBB SYE SYG AWK....

KENAPA SLALU SGT SYE KENE CM NIE..BILA KITA SERIUS DYE MCM ENDAH XENDAH 

JE....APE SLH SYE DKT AWK???

AWK TW KN SYE SYG AWK....SYE XLYN MSG KWN SYE TU KERANA AWK SBB AWK 

XBG SYE MSG DYE..SYE IKUT DGR CKP AWK TPI NPE DGN AWK SKRG NIE??

DI MNA AWK???

SYE SBAR JE NGN AWK...WLUPUN KDG-KDG ORG CITA PSL AWK SYE WT XTW JE SBB 

SYE CYA AWK...

TPI NPA AWK WT SYE CM NIE???AWK MMG SUKE TGK SYE DERITA KE??

AWK DH XSYG SYE KE??
SYE PON XTW APE SLH SYE DKT AWK...AWK PON DH JRNG MSG SYE...LW MSG MSTI 

NNTI AWK MCM NK MRH2 SYE...TPI SYE STILL DIAM SYE XNK GADO NGN AWK SYE 

SYG AWK...SYE HARP AWK YG TERAKHIR DLM HIDUP  SYE....AWK LW SYE DH XDEW 

NNTI AWK UKIRLH SENYUMN SELEBARNYA YE AWK....HARAP AWK BHAGIA BILA 

SYE 

DH XDE NNTI...MAYBE INI YG AWK NAK....MAAFKN KESLHN SYE SLMA NIE AWK LW 

SYE ADE WT SALH...

AWK SEDKHKNLH SYE AL-FATIHAH UTK SYE BILA SYE DH XDE NNTI...MYBE 2 3 ARI 

LG...

MAYBE MSE TU AWK TGH BERGEMBIRA BILA  DPT TW SYE DH XDE.....

AWK.....SYE RINDU AWK...SYE SYG AWK SGT2...

AWK INGT TW JNJI SYE XKN TGGLKN AWK DRI HATI SYE...



Monday, January 16, 2012

DETAIL DIRI IKUT BULAN KELAHIRAN

JANUARI
Bercita-cita tinggi dan orangnya serius. Suka mendidik dan dididik. Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik. Rajin dan setiap yg dibuat nampak keuntungan. Suka smart, kemas dan teratur. Bersifat sensitif , berfikiran mendalam. Pandai mengambil hati org lain. Pendiam kecuali telah dirangsang. Agak pemalu daya tumpuan yang sangat tinggi. Mudah mendisiplinkan diri sendiri. Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema. Bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamerkannya. Cukup sayang pd kanak-kanak. Suka duduk rumah. Setia pada segala-galanya. Perlu belajar kemahiran sosial. Cukup cemburu yg sangat tinggi.

FEBRUARI
Berfikiran abstrak. Sukakan benda yang realiti dan abstrak. Inteligent, bijak dan genius. Berpersonaliti yg  mudah berubah. Mudah menawan org lain. Agak pendiam, pemalu dan rendah diri. Jujur dan setia pd segalanya. Keras hati untuk mencapai matlamat. Tidak suka dikongkong, mudah memberontak apabila dikongkong. Suka kegiatan yg lasak. Emosinya mudah terluka dan sgt sensitif. Mudah mempamirkan marahnya. Tidak suka benda yg remeh-temeh. Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya. Sangat berani dan suka memberontak. Bercita-cita tinggi dan suke berangan-angan dan ada harapan utk merealisasikan impiannya. Pemerhatian yg tajam. Suka hiburan dan sukan. Suka benda yg bersifat seni. Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran. Berkecenderungan pd benda yg tahyul. Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros. belajar untuk mempamerkan emosi.

MAC
Berpersonaliti yg menarik dan menawan serta mudah didampingi. Sgt pemalu dan pemendam rasa. Sgt baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati. Sgt sensitif pd perkataan yg dituturkan dan alam persekitaran. Suka pada kedamaian. Sgt peka kepada orang lain. Sesuai dgn kerjaya yg memberi khidmat kepada org lain. Tidak cepat marah dan sangat amanah. Tahu balas budi dan tahu kenang budi. Pemerhatian dan penilaian yg sangat tajam. Kecenderungan utk berdendam jika tidak dikawal. Suka berangan - angan. Suka melancong. Sgt manja dan suka diberi perhatian yg sangat tinggi. Kelam kabut dalam memilih pasangan. Suka dgn hiasan rumahtangga. Punya bakat seni dalalm bidang muzik. Kecenderungan kepada benda yang istimewa dan baik. Jgn terlalu moody.

APRIL
Sgt aktif dan dinamik. Cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal. Sgt menarik dan pandai manjakan diri. Punya daya mental yg sangat kuat. Suka diberi perhatian. Sgt diplomatik (pandai memujuk ), berkawan dan pandai menyelesaikan masalah org. Sgt berani dan tiada perasaan takut. Suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah. Emosi cepat terusik. Try control the emotion. Kecenderungan bersifat dendam. Agresif, kelam kabut utk membuat keputusan. Kuat daya ingatan. Gerak hati yg sangat kuat. Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan org lain. Berpenyakit disekitar kepala dan dada. Sgt cemburu dan terlalu cemburu.

MEI
Kekerasan hati & degil, kuat semangat & bermotivasi tinggi, pemikiran yg tajam Mudah marah apabila tidak dikawal. Pandai menarik hati org lain & menarik perhatian. Perasaan yg amat mendalam. Cantik dr segi mental & fizikal. Tidak perlu dimotivasikan. Tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh org lain dan mudah dipujuk. Bersikap sistematik (otak kiri). Suka berangan. Kuat daya firasat memahami apa yg terlintas di hati org lain tanpa diberitahu. Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit. Daya khayalan yg tinggi. Permikiran yg tajam. Pandai berdebat. Fizikal yg baik. Kelemahan sistem pernafasan. Suka sastera,seni & muzik serta melancong. Tidak berapa suka duduk dirumah. Tidak boleh duduk diam. Tidak punya ramai anak. Rajin dan bersemangat tinggi. Agak boros.

JUN
Berfikiran jauh & berwawasan, mudah ditawan krn sikap baik, berperangai yg lemah lembut, mudah berubah sikap,perangai idea @mood, idea yg terlalu banyak dikepala, bersikap sensitif, otaknya aktif (sentiasa berfikir), sukar melakukan sesuatu dgn segera, bersikap suka menangguh-nangguh, bersikap terlalu memilih & mahukan yg terbaik, cepat marah & cepat sejuk, suka bercakap & berdebat, suka buat lawak & bergurau, otaknya cerdas berangan-angan, mudah berkawan & pandai berkawan, org yg sangat tertib, pandai mempamerkan sikap, mudah kecil hati, mudah kena selsema, suka berkemas, cepat rasa bosan,sikap terlalu memilih & cerewet,kurang mempamerkan perasaan, lambat nak sembuh apabila terluka hati, mudah menjadi eksekutif, suka kepada barang yang berjenama, kedegilan yg tidak terkawal, sesiapa yg memuji saya adalah musuh saya tetapi siapa menegur saya adalah kawan saya.

JULAI
Sangat seronok didampingi, Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki, Agak pendiam kecuali diransang.  Ada harga dan maruah diri, tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan, Mudah dipujuk dan bercakap lurus, Sangat menjaga hati orang lain, sangat peramah, emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya, Berjiwa sentimental, jarang berdendam, mudah memaafkan tapi sukar melupakan, tidak suka benda remeh-temeh, bimbing cara fizikal dan mental, sgt peka, caring dan mengasihi serta penyayang, layanan yg serupa dgn semua orang, tinggi daya simpati, pemerhatian yg tajam, suka menilai org lain dgn pemerhatian, mudah dan rajin belajar, suka muhasabah diri, suka megenangkan peristiwa atau kawan lama, suka mendiamkan diri, suka duduk dirumah, suka tunggu kawan tapi tak cari kawan, tak agresif kecuali terpaksa, emah dari segi kesihatan perut, mudah gemuk kawal tak kawal diet, minta disayangi, mudah terluka hati tapi lambat pulih terlalu mengambil berat, rajin dalam membuat kerja.

OGOS
Suka berlawak, mudah tertawan kepadanya, sopan santun dan caring terhadap org lain, berani dan tidak tahu takut, orgnya agak tegas & bersikap kepimpinan, pandai pujuk org lain, terlalu pemurah & bersikap ego, nilai harga diri yg sangat tinggi.  dahagakan pujian, semangat juang yg luar biasa, cepat marah & mudah mengamuk, mudah marah apabila cakapnya dilawan, sangat cemburu, daya pemerhatian yg tajam & teliti, cepat berfikir, fikiran yg berdikari, suka memimpin & dipimpin, sifat suka berangan, berbakat dlm seni lukis,hiburan & silat, sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk, cepat apabila ditimpa penyakit, belajar utk relax, sikap kelam kabut, romantik , pengasih, penyayang, suka mencari kawan.

SEPTEMBER
Sangat bersopan santun & bertolak ansur, sangat cermat, teliti & teratur, suka menegur kesilapan org lain & mengkritik, pendiam tapi pandai bercakap, sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati, sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur, kerja yg dilakukan sangat sempurna, sangat sensitif yg tidak diketahui, org yg banyak berfikir, daya pentaakulan yg baik, otak  bijak & mudah belajar, suka mencari maklumat, kawal diri dari terlalu mengkritik, pandai mendorong diri sendiri, mudah memahami org lain(daya firasat yg tinggi) krn banyak simpan rahsia, suka sukan, hiburan & melancong, kurang menunjukan perasaannya, terluka hatinya sangat lama disimpan, terlalu memilih pasangan, sukakan benda yg luas, bersistematik.

OKTOBER
Suka sembang, suka org yg sayang padanya, suka ambil jln tengah, sangat menawan & sopan santun, kecantikan luar & dalam, tidak pandai berbohong & berpura-pura, mudah rasa simpati, baik pentingkan kawan, sentiasa berkawan, hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama, cepat marah, macam pentingkan diri sendiri, tidak menolong org kecuali diminta, suka melihat dari perspektifnya sendiri, tidak suka terima pandangan org lain, emosi yg mudah terusik, suka berangan & pandai bercakap, emosi yg kelam kabut, daya firasat yg sangat kuat (terutamanya perempuan), suka melancong,bidang sastera & seni, pengasih ,penyayang & lemah lembut, romantik dlm percintaan, mudah terusik hati & cemburu, ambil berat tentang org lain, suka kegiatan luar, org yg adil, boros & mudah dipengaruhi persekitaran, mudah patah semangat.

NOVEMBER
Banyak idea dalam sesuatu perkara, sukar utk dimengertikan atau difahami sikapnya, berfikiran kehadapan, berfikiran unik dan bijak, penuh dgn idea-idea baru yg luarbiasa, pemikiran yg tajam, daya firasat yg sgt halus dan tinggi, bagus utk jadi doktor, cermat dan teliti, personality dinamik, sifat yg berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia, banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra, berani, pemurah setia dan byk kesabaran, terlalu degil dan keras hati, apabila hendak. Diusahakan sehingga berjaya, tak suka marah kecuali digugat, mudah ambil berat terhadap orang lain, pandai muhasabah diri, cara berfikir lain dari org lain, otak yg sangat tajam, pandai mendorong diri sendiri, tidak hargai pujian, kekuatan semangat dan daya juang yg sgt tinggi dan apabila hendak sesuatu cuba sampai berjaya, badan yg tough, kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam, romantik, tidak pasti dgn hubungan kasih sayang, suka duduk dirumah, sangat rajin dan berkemampuan tinggi, amanah, jujur setia dan pandai berahsia, tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi, bercita-cita tinggi, perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah.

DISEMBER
Sangat setia dan pemurah, bersifat patriotik, sangat aktif dalam permainan dan pergaulan, sikap kurang sabar dan tergesa-gesa. Bercita-cita tinggi, suka menjadi orang yang berpengaruh dlm organisasi, seronok didampingi, suka bercampur dgn org, suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelai. Sangat jujur amanah dan bertolak ansur, tidak pandai berpura-pura, cepat marah, Perangai yg berubah-ubah. Tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi, benci pada kongkongan, suka berlawak, pandai buat lawak dan berfikiran dgn logik.

KEPADA KAUM ADAM & HAWA

~ WAHAI LELAKI ~

Jika benar kau kasih & cintakan wanita itu
•• Bawalah dia ke jalan Allah
•• Nasihatilah dia
•• Perbetulkan kesilapannya
•• Jagalah dia dgn baik
•• Kasihanilah dia
•• Lindungilah dia
•• Berilah kasih syg padanya
•• Hargailah dia
•• Ucapkan terima kasih atas kelebihannya
•• Bersabar dengannya
•• Terimalah & cintailah kekurangannya
•• Jadi IMAM terbaik & redhalah padanya


~ WAHAI PEREMPUAN ~

Jika benar kau kasih & cintakan lelaki itu
•• Setialah kepadanya
•• Hormati kepadanya
•• Mencintainya sepenuh hati
•• Berlaku jujur kepadanya
•• Sentiasa disisinya
•• Hargailah dia
•• Jagalah maruahnya
•• Bersabar dengannya
•• Terimalah & cintailah kekurangannya
•• Jadi seorang ibu yang mithali kepada anak2nya

Thursday, January 12, 2012

Perasaan Menyampah

ade r kn sorang pompuan nie tgk muka mmg alim la sgt...alim ka??tgk luaran melalui pic je la...nk kte

cntik tu ntah la tpi semua cukup lengkp la...mata ada hidung mulut ada...ahahahaha..bukn nk kutuk just

meluat je  tgk  tergedik-gedik..nyampah aku..duk wt bek ngn ex aq...ex aq pon 1 sengal lw xsuke yg p 

layan apesal yg duk nangis dkt aq knp...adoiii..lw dh xsuka jgn la lyn tu pon nk kena ajar ka...mmg la aq

nie skrg just kwn ang xkn smua bnda aq nk kena ajar...kaw dh besar blh pikir sendiri lg 1 jgn belakon

depan aq leh x??kononya xde ape-ape ngn pompuan tu la sgt...engko-engko....engko ingt aq nie bru je

ke knl erti kple nie??aq dh kple lma la...dh mcm-mcm perangai org aq dh kenal n tw sgt...smuanya'

xde la beza sgt..xpenanhnya setia..xpenahnya pegang pada jnji termasuk la engko...dkt aq ang kte xde

ape-ape..engko ingt aq bodoh erk???aq bukn budak kmpung yg lurus bendul k smpai xtw apa-apa org

tipu pon xsedr tu bukn aq wlupon aq asal kmpung xde la kmpung sgt....ang ingt aq nie mcm

pompuan len ka sosaial sna sini....aq law keluar umh pon dgn family aq lw x pon g umh kawn...lw nk

jumpa bf pon xpenh aq p sorg-sorg kecuali la lw dh 1 kolh xkn nk usung kwn jgk kot...logik r

sikit...so xpyh la nk tipu-tipu aq nie yg engko xde hubungn..lw dh xsuke jgn bg harapan dkt dye...plss

k jgn kcu aq lg....aq xsuke dh tw x...hati aq dh skit lma dh tw x....kaw kte kaw sabr aq pon sabar dh r

nie...tlg lah g jauh2 dri hidup aq....tlg lah....jgn skiti ati aq lg cukup la ape yg kaw dh wt...

Wednesday, January 11, 2012

DOA UNTUK KETENANGAN HATI DI PAGI HARI..

Assalamualaikum dan Selamat pagi Malaysia!
Hidup tak selalu indah..ya. Ada pasang surutnya..mungkin malam tadi korang berdepan masalah yang membuatkan hati korang x tenang,gelisah,murung dan macam2 lagi…itulah rencah kehidupan…di harapkan korang sentiasa bersabar dengan dugaan yang Allah turunkan…apa yang berlaku pasti ada hikmahnya….jangan berputus asa…jom kita amalkan doa untuk ketenangan hati…insyaallah moga segala urusan di permudahkan di hari baru ni…


Sehat dengan Berakhlak Mulia

Assalamu’alaikum Wr.Wb.
Setiap orang ingin dijauhkan dari azab Allah SWT, terutama yang berupa sakit. Namun tidak dapat dipungkiri bahwa sebagian besar dari kita kadang ditimpa musibah berupa sakit jantung, sakit gigi, sesak nafas, gagal ginjal, diabetes dan lain sebagainya. Kalau sudah menderita begini, kita sering bingung bagaimana mengobatinya. Padahal jawabannya ada dekat dengan kita. Ya… itulah Al Qur’an.
Al Qur’an telah difirmankan oleh Allah SWT sebagai “
Syofaulimafissudur” (penyembuh penyakit di dalam dada). Jika kita bisa mengamalkan Al Qur’an dengan baik, insyaAllah penyakit kita akan sembuh. Masalahnya adalah bagaimana caranya agar terjadi hal tersebut.
Sesungguhnya Allah Yang Maha Rahman dan Rahim menciptakan apa yang ada di alam semesta penuh dengan perhitungan/takaran. Segala kejadian yang ada di alam semesta ini tidak ada satupun yang luput dalam pandangan Allah.
Allah yang Maha Rahman dan Rahim telah mengutus seorang rasul yang akan mengajarkan bagaimana manusia menjalani kehidupan ini, agar kebahagiaan hidup di dunia dan akherat akan tercapai. Allah telah mengutus para nabi – nabi, dari nabi Adam sampai nabi Muhammad SAW, semua itu dilakukan oleh Allah tidak lebih dari sifat Rahman dan Rahimnya Allah guna menyelamatkan manusia dari hal – hal yang menghancurkan dirinya.
Nabi Muhammad diutus Allah menjadi penutup para nabi da
n Membawa Al-qur’an sebagai petunjuk dan pedoman bagi orang yang ber-Taqwa. Di dalam al-qur’an telah di jelaskan apa – apa yang sebenarnya dapat menjadikan manusia di timpa adzab atau musibah.
Lalu adakah hubungan antara akhlak dan kesehatan, Allah telah menjelaskan di salah satu ayat-Nya :
Qs.Yunus ( 10 ) : 57
Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.
Qs.Asy-Syuuraa[42]:30. Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).
Hal ini diperkuat lagi oleh firman Allah SWT sebagai berikut:
Dan Sesungguhnya Kami merasakan kepada mereka sebahagian azab yang kecil (di dunia) sebelum azab yang lebih besar (di akhirat), mudah-mudahan mereka kembali (kejalan yang benar). QS: As-Sajdah 32 : 21
Disebutkan “azab yang kecil didunia” berarti sesuatu yang berhubungan dengan azab pastilah amat tidak mengenakkan. Apa saja yang tidak mengenakkan buat kita didunia ini? Pastinya adalah musibah, tabrakan, kecurian, kerampokan, kena tipu, diejek dan dihina dan banyak lagi termasuk didalamnya adalah terkena suatu penyakit.
Ayat yang tersebut diatas lebih memperjelas lagi keinginan Allah SWT menurunkan suatu musibah semata-mata karena Allah SWT sayang kepada kita.
Kita diingatkan dengan sakit agar kita segera sadar dan segera kembali kejalan yang benar, jalan Allah SWT yang sesuai dengan Al-Qur’an dan itu semua dimata Allah SWT hanya azab yang kecil saja.Apakah kita pernah berpikir lebih jauh apa yang dimaksudkan Allah SWT dengan“sebelum azab yang lebih besar (di akhirat)”
Setelah Allah menerangkan bagaimana manusia bisa menjadi menderita, terkena musibah (sakit ), maka di ayat yang lainnya Allah telah memberikan jalan keluarnya :
1. Qs. Asy – Syuuraa ( 42 ) : 31
Dan kamu tidak dapat melepaskan diri (dari azab Allah) di muka bumi, dan kamu tidak memperoleh seorang pelindung dan tidak pula penolong selain Allah.
2. Qs. Al-A’Raaf [7] : 55.
Berdoalah kepada Tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas
3. Qs. Al-A’Raaf [7] : 56.
Dan janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi, sesudah (Allah) memperbaikinya dan berdoalah kepada-Nya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik.
Bagaimana aplikasi dalam kehidupan sehari-hari kita?
Dalam hati kita ada “nafsu”. Nafsu inilah yang menggerakkan kita untuk saling mencaci orang di sekitar kita. Nafsu itu membuat kita menjadi meremehkan orang lain. Nafsu itu menggerakkan telinga kita untuk menolak nasehat. Nafsu menggerakkan otak kita menjadi su’udzon, curiga dan selalu merasa yang kita pikirkan adalah yang paling benar. Nafsu ini yang menggerakkan jantung kita sehingga kita merasa pandai, sombong dan kaku. Nafsu ini yang menggerakkan kaki dan tangan kita untuk marah dalam menyikapi hidup. Penyakit yang nanti akan muncul, biasanya berupa stroke, pusing, sariawan, radang tenggorokan,kanker (segala jenis), bengkak jantung dan penyakit lainnya. Lalu bagaimana cara menyembuhkannya? Caranya adalah dengan kembali pada Allah SWT., memohon ampun, “Wama ashobaka min sayyiati fa minnafsi” bahwa semua bencana karena perbuatan kita. Berarti, kalau kita mendapatkan bencana berupa penyakit, jika itu dari perbuatan kita, marilah kita mohon ampun kepada Allah SWT.
Prinsip dasar terjadinya kesembuhan disini adalah dengan menekankan pemahaman bahwa: semua penyakit berasal dari perbuatan tangan kita sendiri, yaitu dari tingkah laku kita sehari-hari yang kurangbaik atau dengan kata lain akhlak kita yang tidak sejalan dengan tuntunan Al Qur’an. Sehingga menyebabkan Allah SWT menurunkan suatu musibah berupa penyakit salah satunya agar semata-mata kita kembali ke jalan yang benar.
Hal ini sesuai dengan salah satu ayat diatas ; Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar dari kesalahan-kesalahanmu. Dan kamu tidak dapat melepaskan diri (dari azab Allah) di muka bumi, dan kamu tidak memperoleh seorang pelindung dan tidak pula penolong selain Allah. QS: As-Syuura 42 :30-31

Wassalamu’alaikum Wr.Wb.

Rintihan Hati

Dulu pernah ada cinta
Dulu pernah ada sayang
Namun kini tiada lagi
Perasaan seperti dulu

Kini tiada lagi kisah
Cintaku tlah musnah sudah
Hancur hatiku
Telah kau sakiti perasaanku

-----
Biarkan ku pergi
Jangan kau tanyakan lagi
Ku yakin ini yang terbaik
untuk kau dan diriku

Biarkan berlalu
Rasa cinta ini di hati
Ku tak bisa tuk menahan
Aku luka di sini

Tuesday, January 3, 2012

now

sekarang aku akhirnya dah tinggal keseorangan...aku wat macam tu aku nak dia bahagia....aku lepaskan dia bukan tidak sayang tapi kerana terlalu sayang aku tak nak dia terseksa hidup dengan aku...aku tak nak tengok dia sedih lagi aku nak dia sentiasa gembira....walaupun aku yang menderita kerana terpaksa meninggalkan dia tapi tak pe lah aku gembira tengok dia bahagia....aku yakin dia boleh bahagia tanpa aq...sekarang dah terbuktikan dekat blog dye tentang aku semua dah tak dew...tak pe aku tak kecil hati...aku memang di jadikan untuk menderita kan....sape lah yang nak sayang aku kan....aku tak sebaik orang lain kan.....tak pe la awk saye nak gi taw awak sye memang sayang awk saya putus ngan awak sebab tak nak tgk awk menangis lagi....keluarga awk pun xsuke kn...xpe lah awk...awk g lh dgn hidup awk..sye rela mcm nie dri disakiti lg....sye mmg di takdirkn utk dilukai utk di sakiti orng yg aq cintai...biarlh asalkn korang bhagia....bg aq....aq dah cukup bhagia tgk org yg aq syg yg teramat sgt bhagia ...trima kasih...kerana penah mencintai sya.....sekarag sya akn mulakn dgn kehidupan bru iaitu single....walaupun hati parah sgt tapi xmengapalh aq akn mencintaimu dri jauh fez.....sya sngkakn sya wt mcm tu fez akn perthnkn cinta fex tpi sya slp andaian upenye fez xperthnkn tpi trima apa sya ckp...fez sya fhm.....terima kasih fez..terima kasih..sya sngkakan fez akn beri sokongn utk sya lupakn AFIQ tapi fez............Ya ALLAH tabahknlah aku.......aq menderita dgn ujian ini YA ALLAH.....apa lgi yg akn berlaku kpd ku ini....ambik lah nyawa ku ini...aku dah xmampu YA ALLAH nk jalani kekecewaan ini....biarlah aku pergi wat selamnya mesti diorang gembira bila aq dh xde nanti...