Tuesday, December 25, 2012

ujian

salam kawan2....sory lama sya xupdte blog nieh...sya bz sikit ujung2 bulan nieh lgpon dh dekt final exam dah...sya harap korng semua doakan utk sya ye.... =)
ermm sya bru je kluar  dri hospital ritu sebb hampir seminggu sya xshat asyik mkan je muntah n skit dlm peot....doktor ckp sbb sya nie ade gastrik lps tu peot sya nie sensitif dh bila mkn bnda pedas....jd luka dlm peot...so 4 ari jgk la sya tggl di wad KPJ PERDA....tpi ntah pelbgai dugaan sya hadpi skrg...lps satu2....sya xtw ape sakit sya sebnrnya.....hurm...hari nie pon sya masih asa skit lg.....tpi sya kena kuat sbb nk dkt exam dh xkn sya nak msuk wad lg kn..tpi hal kli nie sya xcita pon dkt kawn2 yg sya xshat....sya xnk lah nnti diorang risaukn sya....kalau sya di takdirkan sya tiada lagi dkt dunia sya harap jika selama nie sya ade wat salah sya minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki....maafkan sya ye kawan...sya syg korg semua sgt2.....thanks ye yg slalu ade disisi sya ketika sush dan seng.....korang jgn nangis plk klu sya dh xde nnti..tpi seriusly sya cakap sya skit sgt dlm peot nie....tpi kli nie sya xnak cita dkt kawan2 sya nk berdiam je bnda nie smpai bila2...sya nk diorng tgk sya sihat selalu...dtg ke kelas dgn senyumn bukn muka yg sakit....sya akan buat sperti tidak sakit...sya xnk diorng risau...love u all......sya harap sakit sya xlah teruk sgt smpai kematian.... =')


Thursday, December 20, 2012

Wanita Solehah: Keindahannya Dalam Islam



DIBUKA bicara mukaddimah tajuk ini dengan firman Allah s.w.t yang bermaksud:
“Hai nabi, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah halalkan bagimu, kamu mencari kesenangan hati isteri-isterimu? dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya Allah telah mewajibkan kepadamu sekalian membebaskan diri dari sumpahmu dan Allah adalah Pelindungmu dan dia Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana. Dan ingatlah ketika nabi membicarakan secara rahasia kepada salah seorang isterinya (Hafsah) suatu peristiwa. Maka tatkala (Hafsah) menceritakan peristiwa itu (kepada Aisyah) dan Allah memberitahukan hal itu (pembicaraan Hafsah dan Aisyah) kepada Muhammad lalu Muhammad memberitahukan sebagian (yang diberitakan Allah kepadanya) dan menyembunyikan sebagian yang lain (kepada Hafsah). Maka tatkala (Muhammad) memberitahukan pembicaraan (antara Hafsah dan Aisyah) lalu (Hafsah) bertanya: Siapakah yang telah memberitahukan hal ini kepadamu? Nabi menjawab: Telah diberitahukan kepadaku oleh Allah yang Maha mengetahui lagi Maha Mengenal. Jika kamu berdua bertaubat kepada Allah, maka sesungguhnya hati kamu berdua telah condong (untuk menerima kebaikan) dan jika kamu berdua bantu-membantu menyusahkan nabi, maka sesungguhnya Allah adalah Pelindungnya dan (begitu pula) Jibril dan orang-orang mukmin yang baik, dan selain dari itu malaikat-malaikat adalah penolongnya pula. Jika nabi menceraikan kamu, boleh jadi Tuhannya akan memberi ganti kepadanya dengan isteri yang lebih baik daripada kamu, yang patuh, yang beriman, yang taat, yang bertaubat, yang mengerjakan ibadat, yang berpuasa, yang janda dan yang perawan.”

Al-Maghari berkata: Surah ini termasuk dalam kategori Surah Madaniyyah dan mengandungi 12 ayat. Ia diturunkan selepas Surah al-Hujurat. Hubungan surah ini dengan surah yang sebelumnya:
  • Surah al-Talaq menceritakan tentang pergaulan yang baik dengan para isteri dan memenuhkan hak-hak mereka, manakala dalam surah ini pula menceritakan apa yang terjadi di antara mereka dengan Nabi s.a.w sebagai pengajaran kepada umatnya agar berhati-hati dalam urusan wanita, melayan mereka dengan lemah lembut sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi s.a.w dan memberi nasihat dengan cara yang berkesan.
  • Kedua-dua surah ini dimulakan dengan seruan kepada Nabi s.a.w.
  • Surah yang terdahulu berkenaan dengan persengketaan para isteri, manakala surah ini pula membincangkan berkenaan dengan persengketaan isteri-isteri Nabi s.a.w. Disebutkan isteri Baginda secara khusus untuk menghormati kedudukan mereka.

Kesimpulan: Wahai isteri-isteri nabi! Jauhilah olehmu daripada menyakiti Rasulullah s.a.w dan berkomplot untuk menentang dan berbuat buruk terhadap Baginda. Ini kerana perbuatan ini boleh membangkitkan dadanya, sehingga ia akan menceraikan kamu semua dan Allah akan memberikan pengganti untuknya yang lebih baik daripada kamu dalam perkara agama, amalan soleh, ketakwaan dan mengatur urusan rumahtangga. Dia memberikan kepadanya sesetengah daripada isteri-isterinya itu yang masih lagi perawan dan sesetengahnya yang janda.

Tidak ada sesuatu yang lebih berat bagi seorang wanita selain daripada talaq (perceraian), terutama bila isteri penggantinya lebih baik dari sebelumnya.

Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada Anas r.a, yang berkata: Umar berkata, isteri-isteri Nabi s.a.w bersepakat untuk mogok terhadap Baginda. Lalu aku berkata: Mudah-mudahan jika Baginda telah menceraikan kamu, Allah akan memberi ganti untuk Baginda isteri yang lebih baik daripada kamu semua. Lalu turunlah ayat ini.

Sebenarnya keindahan merupakan target utama manusia dan fitrah kepada sesiapa pun sukakan indah dan keindahan. Ini menyebabkan mereka begitu terpesona apabila mendapat apa-apa yang indah seperti barangan, kenderaan, harta benda, lebih-lebih lagi suami dan isteri yang ada nilai kecantikan dan ketampanan.

Indah Yang Hakiki
Sebenarnya keindahan bukan semata-mata dilihat dari segi lahiriah dan zahir semata-mata  tetapi lebih daripada itu memerlukan keindahan dalaman yang mewakili hati dan akhlak serta budi yang luhur apatah lagi dipasakkan dengan keimanan sejati. Inilah yang hakiki patut didambakan oleh kita semua kerana ia sudah pasti menatijahkan kebahagiaan hidup di dunia seterusnya berlangsungan hingga ke akhirat.


Indah Dalam Berumah Tangga
Sengaja penulis membuat fokus kepada rumah tangga agar realiti kehidupan sebenarnya yang ingin digapai oleh setiap pasangan bagi mendapatkan kebahagiaan dapat diraih.

Syeikh Abdullah Nasih Ulwan dalam bukunya Tarbiyatu al-Aulad menyebut berkenaan dengan perkahwinan contoh dan hubungannya dengan pendidikan. Antara lain katanya: Perkahwinan terdiri dari tiga sudut, iaitu:
  • Perkahwinan adalah fitrah manusia.
  • Perkahwinan boleh membawa kebaikan kepada masyarakat.
  • Perkahwinan merupakan penelitian dan pemilihan.

Ketiga-tiga perkara di atas akan menjelaskan sejauh mana hubungan pendidikan dengan sifat tanggungjawab kelahiran zuriat. Begitu juga hubungan darah keturunan dengan anak serta memelihara keselamatan tubuh dan kelakuannya, perasaan kasih sayang kedua ibu bapa terhadapnya, kerjasama yang erat antara kedua-dua ibu bapanya dalam usaha mendidiknya, membetulkan segala penyelewengan dan membentuknya sebagai insan yang soleh untuk menghadapi kehidupan.

Keutamaan Wanita Solehah
Dinyatakan di sini beberapa nas daripada hadis berkenaan dengan kelebihan dan faedah bagi individu yang berkahwin dan mendapat isteri mahupun suami yang bersifat soleh dan solehah, antaranya:
Daripada Abdullah bin Amr r.a, katanya, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Dunia merupakan keseronokan yang bersifat sementara dan keseronokan yang paling baik di dunia ialah wanita yang solehah.” (Riwayat Muslim)
Daripada Ibn Abbas r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Empat perkara yang jika dikurniakan kepada seorang bererti, ia telah dikurniakan kebajikan di dunia dan akhirat: Hati yang bersyukur, lidah yang berzikir, badan yang sabar menerima cubaan dan isteri yang tidak ingin berbuat derhaka terhadap dirinya sendiri dan terhadap harta suaminya.” (Riwayat at-Tabrani)
Daripada Abu Amamah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Seseorang lelaki itu tidak akan mendapat apa-apa kebaikan selepas takwanya kepada Allah s.w.t lebih daripada isteri yang solehah. Jika disuruh oleh suami, ia taat, jika suaminya melihat kepadanya, ia menyenangkannya, jika bersumpah, nescaya ia dapat membuktikannya dan jika ditinggalkan pergi oleh suaminya, ia menjaga diri dan menjaga hartanya.” (Riwayat Ibn Majah)
Daripada Abu Hatim al-Muzani r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Apabila kamu didatangi oleh seseorang yang kamu berkenan dengan agama dan akhlaknya, maka kahwinkanlah dia. Jika tidak, akan berlaku fitnah dan kerosakan di muka bumi ini.” (Riwayat Tirmidzi)

Sepuluh Wasiat Untuk Puteri Umamah
Umamah telah mewasiatkan kepada puterinya yang akan berkahwin dengan al-Harith bin Amru. Katanya: Wahai puteriku! Ada sepuluh perkara yang inginku berikan pedoman kepadamu dan sebagai panduan untukmu dalam kehidupan berumahtangga:

  • Jalinkan hubungan dengan suami dengan penuh ketaatan. Perhatikan kesukaannya dan jangan sampai dia melihat sesuatu yang buruk daripadamu atau tercium sesuatu yang tidak enak daripadamu.
  • Sentiasalah membanggakan suamimu kerana ini akan membuatkannya bertambah kasih padamu.
  • Benarkanlah segala pendapat dan sikapnya (selagi tidak bertentangan dengan syariat) nescaya, dia akan bersikap lembut terhadapmu.
  • Uruskan rumah tangga dengan baik dan sempurna.
  • Sentiasalah memelihara diri, keluarga dan kehormatannya.
  • Simpanlah segala rahsianya dengan baik. Jangan sesekali kamu membantah suruhannya       kerana ini akan melukakan hatinya.
  • Jagalah waktu makan dan waktu istirehatnya kerana perut yang lapar akan membuatkan darah cepat naik. Tidur yang tidak cukup akan menimbulkan keletihan.
  • Jika dia sedang bergembira, janganlah kamu menunjukkan kesedihan. Kamu mesti pandai mengikut suasana hatinya.
  • Hiasilah dirimu selalu agar dia gembira apabila memandangmu.
  • Jadikanlah dirimu itu sebagai pembantu kepadanya, nescaya dia akan menjadi penolong pula kepadamu.”

Ciri-ciri Suami Soleh
Seorang pakar sakit jiwa mengatakan: “Menghormati isteri termasuk di dalam soal yang amat penting kerana seorang isteri merasa dirinya lemah atau dipandang lemah. Pada umumnya, kaum wanita mengamalkan pelajaran yang buruk hingga melekat pada sifat-sifatnya, seperti suka berdusta, tidak boleh dipercayai, nifaq (lain di mulut, lain di hati) dan sebagainya. Apabila kita tanamkan rasa menghargai diri di dalam jiwanya, kita menghormati keperibadiannya dan kita jaga kehormatannya. Kita dapat memperkuat keperibadiannya dan membuatnya sanggup menghadapi gelombang dahsyat yang mungkin akan dihadapi selama perjalanan hidupnya. Dengan menanamkan kepercayaan kepada diri sendiri dan dengan penghargaan yang kita berikan itu, ia akan dapat mengatasi kelemahan jiwanya sehingga ia tidak mudah diperdaya dan tidak mudah tergelincir ke dalam perbuatan yang rendah dan sia-sia.”

  • Mentaati Allah dan Rasul dengan mengerjakan segala perintah dan menjauhi segala larangan.
  • Mendirikan rumah tangga semata-mata kerana Allah dan demi memenuhi tuntutan agama.
  • Melayani dan menasihati isteri dengan cara yang baik.
  • Menjaga hati dan perasaan isteri.
  • Sentiasa bertolak ansur dan selalu membantu isteri.
  • Tidak menyuruh sesuatu di luar kemampuan isteri.
  • Kuat kesabaran dan menghindari daripada menyakiti isteri, seperti memukul atau dengan perkara yang memudaratkan, yang tidak dibenarkan syariat.
  • Tidak mengeji isteri di hadapan orang lain ataupun memuji wanita lain di hadapan isteri.
  • Menerima kelemahan isteri dengan hati yang terbuka.
  • Mengelakkan daripada terlalu mengikut kemahuan isteri kerana ia akan menjejaskan imej dan prestasi sebagai ketua keluarga.
  • Memberi nafkah kepada ahli keluarganya dengan sedaya kemampuan.
  • Menyediakan keperluan dan tempat tinggal yang selesa.
  • Bertanggungjawab mendidik akhlak ahli keluarganya.
  • Sentiasa mengambil berat tentang keselamatan mereka.
  • Memberikan kasih sayang dan berkorban demi kebahagian bersama.

Seorang lelaki datang menemui al-Hasan bin Ali r.a meminta nasihat dan bertanyakan tentang lelaki yang bagaimanakah yang layak dikahwinkan dengan puterinya.

Ia berkata: “Anak perempuanku dipinang oleh beberapa orang lelaki, dengan siapakah yang sebaiknya aku mengahwinkannya?” al-Hasan menjawab: “Kahwinkanlah dia dengan lelaki yang bertakwa kepada Allah, sebab kalau ia mencintai isterinya ia pasti menghormatinya, tetapi kalau tidak menyukainya ia pasti tidak akan berlaku zalim terhadapnya.”

Ciri-ciri Isteri Solehah
Banyak ciri yang perlu disemai dalam diri seorang isteri yang solehah, antaranya:
  • Segera menyahut dan hadir apabila dipanggil oleh suami. Rasulullah s.a.w bersabda, yang maksudnya: “Jika seorang lelaki mengajak isterinya ke tempat tidur, lalu isteri itu menolak. Kemudian, suami itu bermalam dalam keadaan marah, maka isterinya itu dilaknat oleh para malaikat sehingga waktu pagi.”
  • Tidak membantah perintah suami selagi tidak bertentangan dengan syariat.
  • Tidak bermasam muka terhadap suami.
  • Sentiasa menuturkan kalimah yang baik-baik.
  • Tidak membebankan suami dengan permintaan di luar kemampuan suami.
  • Keluar rumah hanya dengan izin suami.
  • Berhias hanya untuk suami.
  • Menghargai pengorbanan suami.
  • Tidak membenarkan orang yang tidak diizinkan suami masuk ke dalam rumah.
  • Menerima tunjuk ajar daripada suami.
  • Menghormati mertua serta kaum keluarga suami.
  • Sentiasa berada dalam keadaan kemas dan bersih.
  • Menjadi penenang dan penyeri rumah tangga.

Dinyatakan di sini beberapa tips untuk mendidik isteri, antaranya:
  • Allah membekalkan kepada lelaki kekuatan akal, rasional, tidak mudah didorong oleh perasaan. Wanita pula berjiwa sensitif dan mudah tersinggung. Justeru, kekuatan akal jika dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya, ditambah kekuatan fizikal, suami boleh menjadi pendidik yang kreatif.
  • Perasaan wanita terlalu mudah terusik dengan suasana dan keadaan sekeliling. Justeru, lelaki hendaklah banyak menggunakan daya fikir dan strategi.
  • Kaum wanita dibekalkan dengan sembilan nafsu dan satu akal berbanding dengan lelaki yang diciptakan dengan hanya satu nafsu dan sembilan akal. Nafsu yang dimaksudkan bukan nafsu seks semata-mata, tetapi nafsu tidak penyabar, mudah prasangka, cemburu, cepat merajuk dan sebagainya. Dari dorongan nafsu itulah, lahirnya pelbagai perasaan pada wanita.
  • Dikatakan juga bahawa sembilan persepuluh daripada diri wanita itu ialah perasaan dan satu persepuluh sahaja pertimbangan akal. Sebab itulah wanita mesti dibimbing lelaki agar tindak tanduknya tidak mengikut perasaan semata-mata.
  • Tahu sedikit sebanyak ilmu psikologi wanita. Ini dapat dimanfaatkan suami dalam mendidik isteri.

Kebijaksanaan perlu disertai dengan kesabaran. Kesabaran tanpa kebijaksanaan membawa kepada suami menurut semahu-mahunya kemahuan isteri. Tanpa kesabaran, boleh hilang pertimbangan akal dan tidak bertindak secara rasional.
Akhirnya, penulis menutup perbincangan ini dengan memohon doa daripada Allah s.w.t, seperti yang diajar dalam al-Quran yang bermaksud: “Dan juga mereka (yang diredai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa.” (al-Furqan: 74)

Monday, December 10, 2012

TahniaH to SYAM





Tahniah awk!!!!kerana awk berjaya buktikan kepada sye yg awk dh wat yg terbaik dlm diploma ini...tahniah sekali lagi sya ucapkan.....sya xdpt nk bg apa2 ini shaja yg sya mampu ucapkan...apa pon jgn berhenti sampai di sini sahaja smbung la smpai peringkat paling tinggi sekali buktikan kpd sya syam mampu wat lg terbaik wlupun sya tiada di sisi sekarang..buktikan kepada sya yg syam mmpu wat lg terbaik dari sekrang...ingt pesan sya dlu...walu apapun sya nk tgk dye smbung ijazah walaupun kita dh xde hubungn tpi sya nk tgk org sya pernah syg n cintai berjya dgn succes nya....sya harap dy bhagia sekrng....sebnrnya adik angkt kita tu la slalu membhagia kn kita....kadang2 adik angkt kita tu la slalu ambil berat pasl kita lebh sygkn kita dri awek kita....kadang2 adk angkt jgk blh jd org yg paling kita syg suatu hari nnti bg lelaki...kadng2 adk angkt tu lah jodoh kita....sbb kita rapat dgn dye....kita lebh suka kongsi mslh dgn dye sma lh jgk dgn dye....sya pernah lalui semua tu.....apapon jgn berhnti sampai sini sja kejayaan tu teruskn lg perjuangn anda..law anda berhenti nnti anda akan berasa malas utk smbung semula so jgnlah berhenti teruskn lg bljr insyallah pada masa depan anda akan lebih cerah dri skrng dan dpt isteri yg lebh baik dri sya.....yg lbh cantik perfect.....syam sya doakn syam berjya slalu di dunia dan akhirat jgn hampakan harapan makayah dan keluarga...sya taw syam boleh tempuh semua dugaan yg dtg....sya taw syam bukan xpndai syam pndai cuma nak atau xnak ja...sya lain sya mmg xbpew pndai sgt  sya kena usaha lebh bru dpt....sya nk tgk hidup syam lebh sng dri skrg dan gembira di smping org tersyg suatu hari nnti..kahwin nnti jgn lupa jemput sya taw.....insyallah....semoga bjya awk......awk kawn sye slmnya insyallah....

by:arissa darwina & arif hakimi  =')

Tuesday, December 4, 2012

Di Saat Ini

salam hye kawan2...urmm kenapa erk di saat kita bahagia muncul lah org2 yg sya penah syg..kenapa lah haru hadir ketika ini.....kenapalah kau xpenah paham aku....aku bukan xsyg kn kau tpiii masalahnya aku jenis law dh break bnyak kali aq jenis susah nk smbung blik..xblh ke awk jd kawan aku je mcm org lain??awak ingt sye nie xsyg awk dh ke??sumpah sye masih syg semua org...tpi syg sye xsma mcm mna sye syg korng dlu...di saat aku perlukan korang,korang tiada di sisi ade yg menyakitkan hati ade yg xtentu pasal maki2....xpenah nk jga hati sya...bila sya dh pergi bru nk dtg cri blik minta maaf...lps tu wat balik...sampai bila sya nak rasa skit ati semua nie...oke mybe sya nie ego hal kecik blh smapi putus...tpi smpai bila sya nk rasa smua nie....klu awk nk taw dri awl law sye trsa sye diam sye telan je sye xckp pon sye trasa hati sye wt happy je wlupun sbnryna sye skit ati tp klu dh slalu sye telan duri tu kerongkong sye nie dh xleh nk telan lg dh skit sgt2 dh sbb tu bnda kecik pon sye dh xblh trima di sbb kan sye seblum sye dh teln dlm diam2.....awk sye xbnci tpi awk tolong la jgn wat cm nie dkt sye awk jgn serabutkan kepala sye...awk xpela dh hbis study dh..dh xpyh pikir apa dh...sye nie xhbis lg tw x sye bru nak msuk sem 2 awk...subjek sye lg sush dri subjek awk taw x...awk ingt belajar arab tu macam makan kacang ke awk??awak penah jd student so mesti awk fhm situasi mcm mna...awk tlg lah fhm keaadaan sye sma jgn bg tekanan dkt sye,....awk suke ke tgk sye hospital bnyk2 kali??/awk suke tgk sye skit ke??/awk tlg lah sye skrg nie bukan sht sgt lagi dh....sye cpt letih awak skrg nie....awk taw kn sye nie kurang darah....xkan awk nk tgk sye nie tiap2 bulan kena p buh darah plak...law awk slalu bg tekanan  dkt sye nnti sye bertmbh skit sye xleh lawn....tlg lah fhm sye...kita blh jd SAHABAT mcm sye dgn yg lain2....sye xbenci awak pon...awk tlg laa jgn wat sye mcm nie....awk suke ke tgk sye gila??awk tlg la jggn wat sye cm nie bg bertmbh srabut kepala sye....klu sye bljr tmpt  biasa xpe nie arab awk...sush sgt awk...mmg la awk duk taw result sye elok tpi tu hnya nasib je tu bukn sye nie pndai sgt.....awkkk hujung2 sem nie sye assigment bnyk sgt xtertnggung dgn test lgi present lg n nk final exam lg..tolong lah awk xkn akw nk sye kecundng sem1???awk mmg nk tggk sye kecundng mcm tu??tu ke niat awk duk ckp hal tu xhbis2 lg....??klu lah awk betul2 syg kn sye tlg lah jgn ckp hal hubungn lgi,,,,,kita masih jd kwn..sye taw hati awk tpi tlg lh jgn pksa sye...TOLONG FAHAM SAYA!!!!!

Sunday, December 2, 2012

dgn izin allah

salam..hai kawan2...hehehehe rini first time sya xblik umah..klu x wajib tiap2 minggu balik taw...al mklum la koelj dlm negeri je....hehehe....
yg sya xblik sbb sya g KURSUS KAHWIN...
hehehe mesti korng terkejut kenapa awal sgt sya pergi...
hehehe sebenrnya xpe ambil awl pon sbb sjil tu xde tarikh luput pon...
hehehe..malas nk p tpi my mom n my auntie suwuh g jgk sbb diorng ckp nnti akan kena seminggu bukn dua ari lg dh sbb tu la g jgk...
hehehehe yg pling menariknya di sini my lovely dye ckp xp tpi tbe2 bngun2 pg tu dye send msg law nmpk something jgn tersenyum smpai telinga tgk2 serius dye mmg ada depn mata...
wahhhh hati mmg berbunga2 bagaikan di taman....
mknanya dye mmg serius dlm hubungn kami wlupun kmi nie ambik keputusan xmw kple..
biarlh ati masing2 taw saling syg menyayangi dh ckup xpyh nk kple2 nie kn
kita wat cara islam plk...nnti dh keja kawin terus...
mknanya sekrg nie kmi dua2 dh dpt sjil kursus kawin..hehehe jgn jelez ye...
lps nie kami berdua xpyh p dh sbb dh ada dh sjil dua2 org...
awk,thanks sbb sudi jga sye n syg sye....
kita sma2 berubah kembli kejaln yg bnr ye awk...
kita sma2 jga diri kita utk kita bersma2 smpai bila2...
sye syg awk sgt2....
S.Y

Friday, November 9, 2012

AMINNN

YA ALLAH JIKA DIA JODOH KU KAU DEKATLAH HATI DIA DENGAN HATI AKU....SATUKANLAH KAMI SUATU HARI NANTI DENGAN IKATAN YANG SAH....semakin hari semakin sayang...erm walaupon kadang2 terasa hati niat nak merajok mesti xjadi merajuk msti balas jgk msg dye...adakh dye jodoh aku yg sebenar..jika benarlah dia jodohku kau jgnlah pisahkan kmi.....berilah kami kebahagiaan yg diredhaiMU YA ALLAH...berilah dia hidayah dan jalan yg lurus  jalan yg benar....satuknlh hati kami Ya ALLAH....cukuplah selama nie aku kecewa jgnlah biarkan aku kecewa lg yg ini.....aminnn yaraballalamin....

Friday, October 26, 2012

Apa sebenarnya perasaan aku??

 Ya  Allah.....aq xtaw napa hati aq tibe2 bagai dihiris dgn duri yang tajam...kenapa aq perlu cemburu kpdnya..dia hnya kawan aq...xkan aq sudh jatuh hati dgn dye??kenapa aq tbe2 mengalir air mata nie karana dye...Ya Allah apa sebenarnya dalam hati aq ini???adakah aq mencintainya??dya bgaimna pula tidak mungkin dye mencintai aq....apa harus aq lakukan....aq akui aq telah menyayanginya tanpa aq sedar..aq terlalu ambil berat ttgnya dan aq sedar aq xlyak jgk utknya tapi kenapa hati aq masih berdegil....bantulah hambamu yg kerdil  ini....adakah aq harus mendiamkn diri darinya??adakah begitu??aq ingin mengubhnya kembli ke jlnMU....adakah suatu hari dia akan mengerti perasaan ku ini??


Thursday, October 25, 2012

happy

salam hai kawan2...rini sya nk cita sya happy...happy ke??hahaha xtw...pada malamahad kawn baeik sya iatu kiera namanya..dye send msg dkt sya nk ajak sya teman dye g beli kasut lepas hbis kelas sya pon on je lah mmg kemna pon kmi berdua je....so ke esokkan arinya lps kls kmi ajak la kawn baik kmi lagi sorng nmanya maizurah tapi kmi pggil may je...kmi pon p la jln2 cri ksut dkt dye...lps tu kmi singgh McD lapor gila kot skit dh peot aq nie kmi pon singgah la mkn..time tgh mkn tue aq smbil la msg dkt atok(kwn tpi msra) msg punya la msg smpai la aq blik...smpai ati dye kte dye antr kn bas rapid je utk aq utk blik bukn nk mai ambik..hahaha tapi xpe aq taw dye gurau2....its oke....kau mmg kwn aq yg nakal taw...hehhe...kmi pon blik aq ckp la aq majok ngn dye xnk teman aq td n tbe2 dye kte oke jom jln2 hahaha ingtkn gurau2 je upenye2 betul3...hahahahha....aq pon 50/50 nk p ke x..sbb aq xpenh kluar berdua gila kau dlu aq date dgn bf aq pon aq usung hbis org tmbh lah yg nie nk kluar berdua mmg xla...aq tnya la kwn bek aq cm na dye kte p la tpi dye nk temn kn ktenye t dye risau...hehehe kau mmg kwn baek aq...syg kau lah sgt2...aq kte blh tpi aq nk ajak kak kpd kiera nie punya la tunggu bls msg dri kak dye xbls...bila dh blik bru blas apa la kak nie..dkt sejam jgk aq nk bg jwpn..last2 aq dpt idea nk ajak kak2 senior aq yg sporting iaitu kak husna...aq call dye,dye kte oke jom p tgk wayang aq pon gtaw la dye on....mne blh aq kluar tnpa ade org lbh tua dri aq skurng2 kene lbh dri dua org...bru ati aq x ase gelisah...hehehehe....mmg first time la kluar dgn kwn2 nie...so dye mai ambik kmi bertiga dye pon bwk kwn sorg so oke la kn....xde la nmpk sgt....tgk cita hantu...hahaha yg kak husna menjerit sakan dah....nsb la aq xjerit just terkejut2 je....hehehehe....gila kau nk menjerit kot dh la dye ade tepi kot..tapi mmg xleh wat pa la aq nie kn mmg dh pemalu aq diam je spnjng jln....depa ja duk nyakat aq....ape2 pon thanks jln2 dgn sya....HAPPY BIRTHAY AWAK!!! sory hadiah xbsar mna pon.... =)

Saturday, October 13, 2012

celaru

salam...sory kawan-kawan sya lama xupdate...sya bz xde mse nk update.....sory sgt-sgt...hari nie sya nk cakap satu benda yg sya pon x pasti kenapa...sebelum sya ade buah hati namanya syamim....sya syg dye sgt-sgt dye yg blh wat sya lupakan kish lama sya....dye dh sembuhkan hati sya tapi sudh sekian lama berbulan kmi bercintan dye pula wat sya terguris n than kmi pon break tpi hakikatnya sya msih syg kn dye tapi sya dh xsnggup lg nk smbung blik.....last sya terima lamaran org yg sya penah syg dlu....nama dye amirul....dye nie suka jgk terasa mcm aq....tapi ntah lah aqase aq mcm bukn awek dye pon ade aq xtw ape tujuan dye kple dgn aq sja2 or ape aq xpasti...yg lg sorg nie plk kerap jgk suka msg dkt aq smpai lh satu hari dye hilang mnyendiri dan aq xtw kenapa aq terlalu risau yg teramat sgt aq call dye bnyk kli xangkt smpai ke esokkan ari dye send msg dkt aq kte dye oke dye dh blik tibe2 air mata aq terus mengalir....aq xtw kenpa aq mcm tu sdgkn dkt bf aq pon xpenah cm tu.....tapi ntah la kdg2 timbul jgk perasaan cemburu tgk pic dye ade tagg dkt ex dye...ishhh aq pon xfhm hati aq nie knp...why???adoiiii....tpi bila tgk status adik syam pon aq sedih sbb dye kluar xgtaw aq pon slalu gtaw...aie YA ALLAH KNP SBNRNYA HATI AQ NIE...SIAPA SEBENAR PILIHAN YG TEPAT UTK AQ....hurmmm :'(

Wednesday, August 29, 2012

TAMAT

asslamualaikum kawan2....sory sya lama xupdate...
bz dgn kels xde mse nk buka g pon sya duk hostel xbawak pon laptop so harap blik umah je bru nak buka
mmg xsempat la...
asenya sempat lg kot sya nk ucap selamat hari raya...
SELAMAT HARI RAYA KEPADA YANG MENGENALI DIRI INI YE...

oke disini sya nk tulis tentang tamat sudah sya sbg pljar INTENSIF BAHASA ARAB & ENGLISH moga2 sya dpt result yg cemerlang yg bru sja sya duduki final exam semalam...
lps nie semua dh bwa haluan masing2 ikut kos yg mereka minat....
dh bukan 1 kls lg dh...
tamatlah kami...
kami akn masuk diploma pda buln 9 nnti skrg cuti rest ekjp lps nie xde cuti dh..
so hargilh cuti yg diberi skrg...
dkt bwah nie sya nk kasi tw nie lah rakan2 sperjuangn kmi di INTENSIF..

MONITOR
(MUHAMMAD HIDAYAT)

ASSISTANT MONITOR
(IZNIE)

NABIL
 FAZZIERA

  SYAMREEM


SYAHIRAH
(aku)

ZAID

NADHIRAH
ABDUL RAHMAN

HALIENA


SHAUQI

NABILA

AMIER

FARHANA

DARWIT

KHAIRUNNISA

MUSLIM

AMIRA

ZULFIQAR

NAZATUL SHIMA

SUHAIM

AZZIYANAH

 SYAZWAN

 MAIZURAH

KAMAL

SYAKIRAH

ADIB

SAKINAH

sory ye kpd kwn2 sya yg ade xde pic korng....bukn xnk ltk tpi xde dlm simpnn sya yg nie je yg ade..sory ye kwn2 ku...











nie je yg sya dpt updte...

thanks u all...

Saturday, August 4, 2012

بيتي جنتي


نشأ منير في ظل والديه ,وأحسنا تربيته , ووفراله كل ما يحتاج ألى أن صار شابا مهذبا وبارا بوالديه . لقد كتب مرة بطاقة بمناسبة ذكرى ميلاد أبيه قائلا فيها :
"أليك أبي : الى الرجل الذي ضحى بكل مايملك من أجل تربيتي , وألى
الرجل الذي لن أستطيع أن أكافأه ولو أنفقت ما أملك تجاه ما قمت به أجلي , لو أهديتك الدنيا وما فيها ما وفيتك حقك , انت الذي هيأتني بيديك منذ ستة عشر عاما مضت , أنا ابنك , وأحبك حبا جما يا أبي ".
وكان منير هذا لا يطلب من أبيه شيئا كهدية نجاحه . ويقول في نفسه :
"دعني أقدم لأبي وأمي هدية بدلا من أن أطلب منهما هدية الجاح ".لأن نجاحا الابن يعد من أعظم الهدايا التي يقدمها لوالديه.
ومن أجل ذلك , يجتهد منير في دراسته ويجد فيها ولا يزال على هذا
المنوال حتى جاءه يوم الامتحان. وساعده أبوه على المراجعة والمطالعة,وكان منير في قلب أبيه مشغزفا بالحب والحنان. أما أمه فهي دائما تدعو الله ليلا ونهارا بأن يعطي لولدها النجاح والفلاح ويجعله قرة أعين لأبويه.


وتمر الأيام,ويبدأ الامتحان ويحصل منير على درجة ممتازة.فعاد
والبهجة تملأوجهه فصاح:"أبي.. أبي..أبي..!",عندما سمع أبوه رأى شهادة ابنه واحتضنه فقال له:"هذا من فضل ربنا يابني".
 وهذا دليل على سعادة الحياة الأسرية التي مر بها منير وأسرته,
وهو مطابق بالمثل الذي يقول: بيتي جنتي.

 
Rumahku Syurgaku
Munir membesar dalam bayang-bayang ibu bapanya, dan kami mempunyai asuhan yang baik ,menyediakan untuknya dan semua bahawa keperluan untuk menjadi seorang pemuda yang soleh sopan dan ibu bapanya. Saya pernah menulis sempena kad hari jadi ulang tahun berkata mana bapanya:
"Kata bapa saya: kepada lelaki yang mengorbankan semua untuk  asuhan saya, dan
Manusia yang tidak akan dapat Okavoh walaupun saya telah membelanjakan kira-kira apa yang anda lakukan untuk saya, Jika minimum Ohdatk dan di mana Vitek dan apa hak anda, anda dengan tangan anda sejak bahawa Haotna 16 tahun yang lalu, saya anak anda, Saya suka dan ayah yang penyayang.”
Munir adalah bahawa bapanya tidak meminta apa-apa sebagai hadiah dari kejayaan beliau. Beliau berkata kepada dirinya sendiri:
"Biar saya membentangkan kepada bapa saya dan ibu saya hadiah daripada meminta mereka Gah hadiah." Kerana kejayaan adalah anak hadiah hebat yang ditawarkan oleh ibu bapanya.
Untuk tujuan ini, berusaha Munir dalam kajian dan mendapati sisa-sisa ini Urat sehingga dia menerima hari peperiksaan. Dan bapanya membantu beliau untuk mengkaji dan membaca, dan berada di tengah-tengah cinta bapa Mchgsva Munir dan belas kasihan. Ibu sentiasa menyeru pada hari Tuhan dan malam bahawa anaknya memberikan kepada kejayaan dan kemakmuran, dan kegembiraan kepada ibu bapanya.
Hari-hari berlalu, dan memulakan peperiksaan dan mendapatkan Munir ijazah yang cemerlang. Dikembalikan Tmlawjha dan kegembiraan berteriak: "Ayahku .. Ayahku .. Ayahku ..!" Apabila dia mendengar bapanya melihat anaknya dan memeluk sijil berkata kepadanya: "Ini adalah dengan izin Allah anakku."
Ini menunjukkan kebahagiaan kehidupan keluarga yang dialami oleh Munir dan keluarganya,
Begitu juga, perlawanan yang berkata: rumahku syurgaku...


Tuesday, July 10, 2012

KeCeWa

SALAM SEMUA.....

Hari nie sya kecewa gila dgn hamba Allah nie.....yang mana kenal sya taw la sya jenis cam na...

sebenarnya sya seorang yang pendiam x banyak cakp kadang-kadang ja banyak cakap...tapi btw sya

mmg sedih sangat-sangat....sya xtaw benda nie punca dari sapa...tapi kalau la betul dye kenapa lah 

kau sanggup wat aq cam nie....kau pun thu kn kita semua suka melawak-melawak....janganlah terlalu

ambik serius apa orang cakap merapu-merapu...xpayh la nk cita bukan-bukan sangat...please ambik

benda tu hanya gurauan....kalau cam tu payah la kita anggap kau kawan kita x berselindung kau boleh

 cita dalamn dkt orang laen plak.....kau marah kn kalau orang cakap pasal kau...tapi aku still xcita

pasal kau dkt orang walaupun aku bnyak taw pasal kau...tpi aku xnak aib kn kwn aku sndri tpi kau

xpenah pikir kn pasal orang sebelum cakap....jangan lah wat benda orang yang x suka....aku xpenah

patahkn semngat ang supya still study wlupun ang dh give up...aq nasiht ang aq bg sokongn dkt

ang....tpi kenapa ang wt aq cm nie....aq syg kwn-kawan...aku xthn sgt td sbb tu aku lari keluar aq

 xthn nk thn  air mata aq yg dh bertakungtuh....walaupun org semua ckp pasal ang dgn bf tpi aku

xpenah kata apa-apa aku diam ja.....tapi ang kejam kan wat aq cm tu...aq nie pikir perasaan ang tpi

ang wat aq cm tu kn....serius aq kecewa dgn kau......please berubah klu ang xnk kehilngn kwn....aq

 dh  maafkn ang plss tolong bersihkn nma aq blik....wlupun td ang dh stle dgn dye tpi tlg lh berubh

jgn wat cm tu lg....aq nk ang jd yg terbaek....bukn gagal dlm hidup...hurmmm...


from:
sya

Saturday, June 9, 2012

di tempat baru

salam 1 blogger...sory sya lama x update blog nie...sya dah masuk kolej dah tuyg lama xupdate...
hari-hari ade klas xsempat nk update...
kelas dari pagi sampai ke petang xde mse langsung sya nk update...
soryy ye kpd yg ikut perkembngn sya...
sya nk cita dekat sini sya sekarnag dh bertukar arah ke bidang laen plk
dulu sains sekarang xde lgi kaitan dgn sains..
sekarang sya ceburi dalam bidang agama lk...
sekarang sya tgh ambik klas bahasa arab dan bahasa inggeris sebelum menyambung 
dalam bidang DIPLOMA SYARIAH UNDANG-UNDANG...
dkt bawah nie ade la serba sedikit pic sya dgn kawan-kawan baru sya...

Sunday, May 6, 2012

huhu sedih kot...cemburu??why???

salam...hye kawan2...blog aq nie dh jdi cm dairi aq plk kn..hehehe..dah nama pon HANYA AKU

kn...hahaha...rini aq nk luahkn sikit..aq xtw nk kongsi dkt sapa...sedih,,cemburu aq pon xtw ape perasaan aq

sebenrnya..tpi napa aq nk cemburu plk aq kn dh break ngn dye...tibe2 je td aq nmpk smething dkt fb seseorng

 nie..perggghhh hati aq mcm kene hiris je kn..huhu sedih gila mak aie....ermm mybe dye masih berhubung dgn

girl tu..tpi tu hak dye kn..aq mne leh halang,...hurmm dye pun bukn syg aq dah kn....patut la lw aq msg ngn

dye...cm lyn xlyn..dlu lw msg bukan maen lg skrg hurmm sush la....lw xpenting kn..lw msg tnya wat pa jgn harp

 la dye nk blas....tpi nk wat cm na kn bnda dh berlaku...aq minta break ngn dye pon sbb aq cemburu gila dkt

pompuan tu tpi dye xtw pon aq minta break sbb tu tpi aq ckp sbb laen..hurmm mw x jlez kn ade org laen duk

 syok dkt bf kita...msti la jlez kn..tgk dye cm mnghrphkn bf kita msti la aq jlez...skrg aq ingt wlu dh break

tpi blh kwn mcm besa tpi upnye ape yg aq harapkn xjd kenyataan....aq cuba gak nk syg org laen tpi npe

 ntah syg dye terlalu kuat sgt..xleh nk tnding orng laen....tapi nape aq cemburu dkt dye nieh???hurmm dye

 bese je xde pe pon...aq plkl yg cemburu..hurmm...dye siap msg aq sepatah2 je...hurmm oiii sedih

kot...hafez oh hafez....npa lah hidup aq jd cm nie erk...hurmm aq ase kn aq xbercinta lg bgus..lw asyik jd

cm nie je kn....hurmm sedih,syg,marah,kecewa,cemburu...semua ade....hurmmm...sedih2.. ='(

Tuesday, May 1, 2012

JANGAN PERNAH MAINKAN PERASAAN ORANG

Jangan pernah menyentuh hidup 

seseorang kalau itu hanya akan 

menghancurkan perasaannya...jangan 

pernah menatap matanya jika semua 

yang kamu lakukan hanya 

bohong...hal yg paling kejam 

adalah cinta membiarkannya jatuh

 cinta sementara kamu tidak 

mencintainya...

BiLa LeLaKi BeTuL2 sErIuS dAlAm PeRcInTaAn

Kecantikan kamu diketepikan…keikhlasan kamu diutamakan... Apabila timbul orang ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya. si dia akan sentiasa menghantar sms..wlpan diblas..ini tnda si dia sentiasa memikirkan kamu… 

Si dia sanggup menitiskan air mata demi kekasihnya.. Bukan semua lelaki anggup menitiskan air mata hanya untuk seorang perempuan. 

Tidakkah kamu terharu melihat seorang lelaki yang sanggup menitiskan air mata demi kamu. Itu membuktikan cintanya begitu kuat buatmu. 

Sentiasa menghiburkan hati kamu dikala gundah...

Sentiasa bersungguh melakukan sesuatu untuk kamu.. .Jangan kamu anggap teman lelakimu seorang yang kuat membebel Sekiranya setiap masa dia cuba memberi kamu nasihat. 

Ingat, nasihat bermaksud mengingati. Jika sudah sayang, macam-macam akan kamu fikirkan termasuklah bimbang akan kehilanganya. Begitu juga jika teman lelakimu menyatakan dia selalu memikir dan risaukan kesudahan hubungan kamu.

Ini bermakna dia selalu fikirkan mengenai hubungan kamu dan bagaimana untuk menyelamatkannya dari berakhir begitu sahaja 

Ada juga lelaki yang cepat berasa sensitif dan mudah marah sekiranya apa yang diperkatakannya tidak diambil perhatian, lebihlebih lagi dari orang yang dia sayangi. Baginya kamu bersikap acuh tidak acuh.

 


Hal ini boleh menimbulkan perasaan cemburu meluap-luap, tambahan pula sekiranya kamu boleh menjadi pendengar setia apabila berdampingan dengan orang lain.

Pasti dia merasakan dirinya tidak berguna pada kamu.. Lucu tapi hakikatnya begitulah apabila teman lelakimu berperangai tidak ubah seperti anak-anak kecil semata-mata untuk mendapat perhatian daripadamu. 

Si dia mahu bermanja dan inginkan kekasih hatinya melayannya lebih daripada orang lain yang pernah kamu sayang. Kalau dia merajuk hati, sesekali cubalah untuk memujuknya. 

Kamu hadapi masalah dan orang pertama yang datang membantumu adalah teman lelakimu. Tandanya dia tidak mahu melihat kamu susah dan rasa bertanggungjawab untuk membantu. 

sekiranya teman lelakimu sentiasa bertanyakan soalan yang sama, “you masih sayang i?”, jangan anggap itu satu persoalan yang membosankan. Itu tandanya si dia tidak mahu kasih sayang kamu kepadanya menjadi luntur. 

Sebab itulah, kalimah tersebut sentiasa diulang-ulang agar kamu tahu betapa si dia sentiasa mahu kamu ingat diri kamu sudah dimiliki olehnya.. Tidak suka kamu memakai seksi...kerna tidak suka kamu diperhatikan lelaki lain wlpn berlengan pendek... 

Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya kerana perasaan cemburunya yang meluap-luap. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya kerana dia sentiasa berasa curiga. 

Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian kepadanya. Dia tidak akan melayan perempuan lain yang tidak ada urusan penting dengannya. 

Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasa serik dan tidak percaya dengan cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharap kekasihnya kembali kepadanya.

Dia tidak suka kamu keluar malam…tanda ingin menjaga pandangan org terhadap kamu... Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya namun jikalau dia dia berbuat demikian itu bererti hatinya belum 100 peratus mencintai kekasihnya.

Dia tidak suka ada lelaki lain mendekati kekasihnya. HARGAILAH Lelaki dan terimalah mereka seadanya…. Berilah diri kamu peluang untuk kembali mencintai seseorang yang bergelar LELAKI..

Wanita Solehah Lebih Baik Daripada Bidadari Syurga


Wanita solehah tidak boleh sembarangan mencintai lelaki. Lelaki yang paling wajar dicintai oleh wanita solehah ialah Nabi Muhammad SAW. Ini kerana Nabi Muhammad SAW adalah pembela nasib kaum wanita. Baginda telah mengangkat martabat kaum wanita daripada diperlakukan dengan kehinaan pada zaman jahiliyah, khususnya oleh kaum lelaki.

Ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW juga berjaya menyempurnakan budi pekerti kaum lelaki. Ini membawa keuntungan kepada kaum wanita kerana mereka mendapat kebebasan dalam kawalan dan perlindungan keselamatan oleh kaum lelaki. Iaitu dengan mengikuti ajaran Nabi Muhammad SAW menjadikan bapa atau suami mereka berbuat baik dan bertanggungjawab ke atas keluarganya. Demikian juga dengan kedatangan Rasulullah SAW telah menjadikan anak-anak tidak lupa untuk berbakti kepada ibu mereka, cthnya seperti Uwais Al-Qarni.
Salah satu tanda kasih Baginda SAW terhadap kaum wanita ialah dengan berpesan kepada kaum lelaki agar berbuat baik kepada wanita, khususnya ahli keluarga mereka. Rasulullah SAW sendiri menjadikan diri dan keluarga baginda suri teladan kepada kaum lelaki untuk bagaimana berbuat baik dan memuliakan kaum wanita.
Rasulullah SAW bersabda,
“Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya, dan yang berbuat baik kepada ahli keluarganya.” (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)
Lagi sabda Rasulullah SAW,
“Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya; dan aku adalah yang terbaik dari kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak tahu budi.” (Riwayat Abu ‘Asakir)
Tapi betul ke wanita solehah itu lebih baik daripada bidadari syurga?
Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang):
Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?”
Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.”
Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?”
Baginda menjawab, “Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani)

Terkejut bila membaca hadis ni dan ingin berkongsi bersama rakan-rakan lain. Sungguh tinggi darjat wanita solehah, sehingga dikatakan lebih baik daripada bidadari syurga. Semoga hadis ini menjadi inspirasi bagi kita semua dalam memperbaiki diri agar menjadi lebih baik daripada bidadari syurga. InsyaAllah..
Tapi, bagaimana yang dikatakan wanita solehah itu?
Ikuti kisah berikut, semoga kita sama-sama beroleh pengajaran.
Seorang gadis kecil bertanya ayahnya “ayah ceritakanlah padaku perihal muslimah sejati?”
Si ayah pun menjawab “anakku,seorang muslimah sejati bukan dilihat dari kecantikan dan keayuan wajahnya semata-mata.wajahnya hanyalah satu peranan yang amat kecil,tetapi muslimah sejati dilihat dari kecantikan dan ketulusan hatinya yang tersembunyi.itulah yang terbaik”
Si ayah terus menyambung
“muslimah sejati juga tidak dilihat dari bentuk tubuh badannya yang mempersona,tetapi dilihat dari sejauh mana ia menutupi bentuk tubuhnya yang mempersona itu.muslimah sejati bukanlah dilihat dari sebanyak mana kebaikan yang diberikannya ,tetapi dari keikhlasan ketika ia memberikan segala kebaikan itu.muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa indah lantunan suaranya tetapi dilihat dari apa yang sering mulutnya bicarakan.muslimah sejati bukan dilihat dari keahliannya berbahasa,tetapi dilihat dari bagaimana caranya ia berbicara dan berhujah kebenaran”
Berdasarkan ayat 31,surah An Nurr,Abdullah ibn abbas dan lain-lainya berpendapat.Seseorang wanita islam hanya boleh mendedahkan wajah,dua tapak tangan dan cincinnya di hadapan lelaki yang bukan mahram(As syeikh said hawa di dalam kitabnya Al Asas fit Tasir)

“Janganlah perempuan -perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga menghairahkan orang yang ada perasaan dalam hatinya,tetapi ucapkanlah perkataan yang baik-baik”(surah Al Ahzab:32)
“lantas apa lagi ayah?”sahut puteri kecil terus ingin tahu.
“ketahuilah muslimah sejati bukan dilihat dari keberaniannya dalam berpakaian grand tetapi dilihat dari sejauh mana ia berani mempertahankan kehormatannya melalui apa yang dipakainya.
Muslimah sejati bukan dilihat dari kekhuwatirannya digoda orang di tepi jalanan tetapi dilihat dari kekhuwatirannya dirinyalah yang mengundang orang tergoda.muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa banyak dan besarnya ujian yang ia jalani tetapi dilihat dari sejauh mana ia menghadapi ujian itu dengan penuh rasa redha dan kehambaan kepada TUHAN nya,dan ia sentiasa bersyukur dengan segala kurniaan yang diberi”

“dan ingatlah anakku muslimah sejati bukan dilihat dari sifat mesranya dalam bergaul tetapi dilihat dari sejauh mana ia mampu menjaga kehormatan dirinya dalam bergaul”
Setelah itu si anak bertanya”Siapakah yang memiliki criteria seperti itu ayah?Bolehkah saya menjadi sepertinya?mampu dan layakkah saya ayah?”
Si ayah memberikan sebuah buku dan berkata”pelajarilah mereka!supaya kamu berjaya nanti.INSYA ALLAH kamu juga boleh menjadi muslimah sejati dan wanita yang solehah kelak,malah semua wanita boleh”
Si anak pun segera mengambil buku tersebut lalu terlihatlah sebaris perkataan berbunyi ISTERI RASULULLAH.
“Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu ,puasa di bulan ramadhan ,menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya,maka masuklah ia ke dalam syurga dari pintu-pintu yang ia kehendakinya”(riwayat Al Bazzar)

Monday, April 16, 2012

Lirik Lagu Begini Caranya – Shaheizy Sam / Yana Samsudin

Aku tak bisa mengatakan perkataan
Kelu lidah bila berdepan kamu
Percaya pada naluri hatiku
Yang nyata sudah ada depan mata

Tapi aku masih belum mengenalmu
Untuk menikmati rasa sebenar-benar cinta

Aku tahu dimana nak cari cintamu
Disini tak mungkin mengalah
Dengan apa yang mendatang

Yang ku tahu ku cuba terbaik untukmu
Yang indah jadikan kenangan
Yang duka perbetulkan

Ini caranya bagi diriku
Caranya bagi diriku

Tapi aku masih belum mengenalmu
Untuk menikmati rasa sebenar-benar cinta

Aku tahu dimana nak cari cintamu
Disini tak mungkin mengalah
Dengan apa yang mendatang

Yang ku tahu ku cuba terbaik untukmu
Yang indah jadikan kenangan
Yang duka perbetulkan

Aku tahu dimana nak cari cintamu
Disini tak mungkin mengalah
Dengan apa yang mendatang

Yang ku tahu ku cuba terbaik untukmu
Yang indah jadikan kenangan
Yang duka perbetulkan

Ini caranya bagi diriku
Caranya bagi diriku

Wednesday, February 29, 2012

SeRaBuT

semalam aku kehilangan seseorang dlm hidup aku..

akhirnya sbuah pernatian berakhir juga dengan perpisahan...

luahan aku yg terpedam selama ini terluah juga....

dengn jawapan yg diberikan mmg menyakitkan hati aku....

tapi apa aku blh wat benda dh berlaku...

pergi tetap pergi...

memang mengalir air mata aku ini...

tapi ketika aku sedang nyenyak tidur

wajah seseorang yang pernah aku mencintai dahulu muncul

dalam mimpi tidurku...

tapi kenapa kau hadir dlm tidur di saat aku bersedih...

adakah kau merasainya....

kenapa kau hadir disaat ini...

adakah kau nk wat aku bertmbah tekanan....

Ya Allah aku dah tak tau apa lagi nak wat...

ketika aku mencintai seseorang cinta itu dirampas oleh orang laen...

aku membiarkannya sahaja..

walaupun aku tahu amat pedih bagiku kehilangnya...

kenapa sekarang harus berlaku lagi...

kenapa aku tdk blh menerima mencintai orang yg mencintai aku..

bukakanlh pintu hati aku nie Ya Allah kepada orang yang mencintaiku...

biarlah ini yang terakhir dlm hidupku walaupun bukan dye yg first...

Sunday, February 26, 2012

kata hatiku

awak dgr sini ya....

awk pergilah kpdnya kekasih hati awk skrg...

kite dh xde ape-ape lagi...

maybe sye akui dlu sye bnyk wt kesilapan dkt awk...

bru sye sedr sye tlh skiti ati awk...

mmg skrg nie dh xde gune lgi kite untk bersma mcm dhulu...

xmngapa sye trima smua tu ini balasan untuk ku...

skrg sye hnya nk awk gembira disis insan yg awk sygi...

awk....

awk pergi lah dkt dye...dye lbh memerlukn awk kerana dye kekasih awk skrg...

awk lupakanlh sye...

sye thu awk msih lg mengikuti perkembgn sye dlm diam kn...

hentiknlh semua tu awk....

sbb awk dh ade dye....

sye thu awk ade menyamar sbg spe2 dlm fb sye utk thu perkembgn sye ape sye wt...

sudh la awk..

awk jgn hiraukn lgi ttg sye...

jgnlh tnye lg ttg sye dkt kwn2 sye...

sye merayu sgt2 awk pergilah...

sye xnk awk ingt kpd sye lgi...

lainlh law awk tu single...

mybe sye stia menunggu awk tpi skrg sye dh bukakan hati sye melpskn awk wt slmanya..

sye xnk seksa ati awk...

awk...awk dh ade kple awk jgelh dye...

awk jgelh ati dye....

sye mmg xkn reply msg awk wlupun satu msg...

sye xkn awk...

kerana awk yg sye pling sye cintai slma nie...

klu dgn org laen maybe sye blh brkwn lg wlupun dh putus tpi dgn awk je sye xblh nk brkwn wlupun

awk still nk brkwn dgn sye...maafkn sye awk..sye xdpt wt begitu krana sye trlalu mencintai awk...

awkk...sye bebaskn awk pergi kemna sja yg awk inginkn ini mse depan awk...

truskn lh perjuangn awk jgn kembli lgi di sini..sye merestui percintaan awk...

sye ikhlas menerima qadaq dan qadar...

klu ade jodoh xkn kemna kn awk..

sye xkn lg mengejar lgi cinta awk...sbb sye thu klu kita dh di takdirkn bersma insyaallah suatu hari

 kita akn brsatu..jika tdk tdk lh....sye menrima seadanya dri ati yg tulus ikhlas....
 

Wednesday, February 15, 2012

Cerita sedih sepasang kekasih

sedih giler tu......pastikan tisu berada di sisi anda...
Tersebut al-kisah 2 insan bercinta... yg laki tu nama Razak,
yg pompuan tu nama Fatimah. Razak ni panggil fatimah ni
sebagai 'imah' je (nak kasi nampak manje le tuh). imah
ni lak panggil razak ni 'abang' je cos diorang ni dah
close, lagi pun razak ni lagi tua drpd imah 4 tahun.
Entah macam mana, diorang ni kena berpisah dlm jangka
masa 3 tahun. Razak tu kena gi UK . lama gak tuh...
Imah ni kesepian le kat Singapura.
Since dah pisah lama gak.. then imah boring dok umah sorang
...Ada lak mamat yg bernama kamarul dtg jumpa imah. mula2
imah dgn kamarul ni kawan je, kamarul ajak gi shopping, gi
makan satay, gi bowling. Entah macam mana, hati imah
ni dah terpaut lak kat kamarul nih... maka hilang la bayang2
razak drpd hati imah..

Setelah genap 3 tahun.. razak pun pulang ke singapura. Beria2 le
mamat nih nak jumpa imah. belum sempat nak call imah, razak
ternampak imah dgn kamarul tengah date kat tengah2 town.
maka berderai le jiwa raga razak.. sedih je mamat tuh...
tak lalu makan. at the same time.. imah dok jalan2...
sembang le dgn kawan2 dia.. ntah camna dia dpt tahu kamarul
tu laki org. imah pun peras..cuba nak kembali kepada razak.
Masa tu dia lom tau lagi razak ni dah balik singapura.

Razak pun memberanikan diri dia... jumpa imah. dia gi le rumah
imah. muka razak masam je.. imah tanya le apasal masam.
razak cakap.."susah lah.. aku dah tau apa yang ko buat
masa sepeninggalanku" imah terperanjat... "err bila masa
lak nih.. aku setia apa..." kata imah razak berkata...
tersedu2.. " Aku sudah tau perhubunganmu dgn dgn kamarul
..." imah terdiam... "tamat lah hubungan kita disini sahaja
..." tambah razak. Razak amik gitar kapuk yg dibeli drpd UK
tu......seraya berkata " dengarlah lagu ini..., khas untuk mu..."
razak start nyanyi sambil menatap wajah sedih imah yg sedang
menangis...

I can tell by your eyes
That you've probably been crying forever
And the stars in the sky
Don't mean nothing to you
They're a mirror
I don't wanna talk about it
How you broke my heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here won't you listen
To my heart, ohhh, my heart

imah terdiam... masih menangis....razak sambung...

If I stand all alone
Will the shadows hide the colours of my heart
Blue for the fears
Black for the night's fears
The stars in the sky
Don't mean nothing to you
> They're a mirror

I don't wanna talk about it
How you broke my heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here won't you listen
To my heart, ohhh, my heart

"suara razak terus mendayu2....

"My heart, oh my heart, this old heart........."
"I don't wanna to talk about it, how you broke my heart.
But if I stay here just a little bit longer,
if I stay here, won't you listen
to my heart, oh, my heart? My heart, oh, my heart!"

razak ulangi phrase yg sama.......imah terdiam...walaupun
air mata masih mengalir...

My heart, oh my heart, this old heart........."
"I don't wanna to talk about it, how you broke my heart.
But if I stay here just a little bit longer,
if I stay here, won't you listen to my heart, oh, my heart?
My heart, oh, my heart!"

setelah tamat lagu yang dinyanyikan oleh razak untuk imah itu...
tiba2 mulut imah berkata ... " abang, imah nak beritahu
abang sesuatu" "katakan lah duhai imah" jawap razak dengan
suara perlahan... " err...... err..." kata imah dlm keadaan
bersalah..."katakan lah .. katakan lah imah.. abang sanggup
terima..." tambah razak...perlahan2.. imah berkata

"abang..."
"sebenarnya... imah tak paham bahasa Inggeris..."

Rahsia Disebalik Rahsia

 cerite lawak yg aq copy di internet..hehehe...

Zuraini berjumpa ayahnya untuk meminta persetujuan berkahwin dengan Shahrul.
“Ayah, Shahrul mahu melamar saya” kata Zuraini.
“Apa kau nak kawin dengan Shahrul?.. tak boleh!!” Kata ayahnya dengan nada tinggi,
“Kau boleh kawin dengan siapa saja asal jangan Shahrul…”
“Kenapa saya tidak boleh kawin dengan Shahrul?” Tanya Zuraini
Sambil berbisik…ayahnya memberitahu…
“Sst jangan sampai emak kau tahu ya.. Shahrul itu adalah abang kau.” 
Zuraini terkejut… lalu pergi mencari emaknya.
“Mak.. kenapa ayah melarang saya berkawin dengan Shahrul” tanya Zuraini kepada emaknya.
“Engkau tak payah dengar cakap ayah kau tu.. kau boleh kawin dengan Shahrul…” emaknya menjelaskan.
Zuraini hairan bercampur gembira..
“Kata ayah Shahrul itu abang saya…?”
“Ayah engkau juga tidak tahu yang engkau tu bukan anaknya.”

Monday, January 30, 2012

hatiku

akhirnya kita berpisah juga...xdpt lagi aq memperthnkn hubungn kita..
aq berhrp kita kekal
tpi
hubungn kita hncur di tgh jln
hnya tuhan sje yg tw betapa aq sedihnya dan deritanya
smpai hatimu wt diriku begini..
apa slh ku smpai tegar wt begini
di mna jnji awk pada sye nk kekal smpai bila2???
awk??
npe awk wt cm nieh....
npe kerana dye awk wt cm nie...
awk pon tw kn sye x menduakn awk...sye sggup beli no bru sye xnk org len ggu sye
tpi npe awk hncurkn istana yg kita bina awk??
awk mmg xsyg sye ye slma nie??
klu awk xsyg sye npe awk dtg kpd sye??ape slh sye smpai awk skitkn ati sye??
awk jnji nk jge sye??
di mna jnji2 awk itu??
knp  awk xleh jd mcm org len prthnkn cinta kita??
wlupun hubungn kita sekejp sngt tpi msh ade memori yg akn wt sye ingt dkt awk...awk tw x??
awk org prtma sye kluar dgn awk wlupun sye bwk peneman..spnjg sye kple
dgn org lain xpnh sye keluar cm nie...
sye sedih sgt awk wlupun air mata sye dh xleh nk keluar lg sbb nangis kerana di kecewakn slalu...
npe hubungn sye slalu jd cm nie???
:'(
hati yg terluka